ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Som en blixt från klar himmel”

Josefin Svenberg · 18 Okt 2012
Uppdaterad 17 Okt 2012
– Vi har inte fått veta någonting, jag har bara läst om besparingarna på internet, säger Martin Sandell, 27, it-konsult som  arbetar på Telia Sonera i Farsta. Men för min egen skull är jag inte orolig eftersom jag är anställd av ett annat företag.   

– Vi har inte fått veta någonting, jag har bara läst om besparingarna på internet, säger Martin Sandell, 27, it-konsult som  arbetar på Telia Sonera i Farsta. Men för min egen skull är jag inte orolig eftersom jag är anställd av ett annat företag.    Foto: Bea Tigerhielm


Telia Sonera måste spara två miljarder kronor – och därför ska 2 000 tjänster bort. Men de anställda får vänta i månader på besked om var personal sägs upp

klar

Artikellänk är kopierad

I går kom Telia Soneras delårsrapport med det dystra beskedet att två miljarder kronor ska sparas in under de närmaste två åren. 2 000 jobb ska bort, men först om några månader kommer bolaget att tala om var, när och hur anställda ska sägas upp. Telia Sonera har totalt 28 000 anställda, varav en tredjedel i Sverige.

– Vi har ju flest anställda i Sverige, så det är möjligtvis en indikation, men jag vill inte gå in i den spekulationen, säger vd Lars Nyberg till TT.

Telia Sonera anger flera skäl till nerdragningarna, bland annat avmattning inom området mobilitetstjänster och att bolagets kostnader växer snabbare än deras intäkter.

Fackföreningarna säger att de inte fått några indikationer på att detta negativa besked skulle komma.

– Det slog ner som en blixt från klar himmel. Det är tragiskt att de kommer med så här stora siffror utan att vi får se något underlag eller får veta något mer, säger Magnus Brattström, ordförande för Sekos klubb på Telia Sonera.

– Ska man hålla en hög kvalitet och sköta om sina kunder så kan man ju inte bara skära ner på personal, för då finns ingen kvalitet kvar. Vi har många tekniska plattformar och system som inte fungerar som man borde titta på först – där skulle man säkert hitta två miljarder att spara in på två år, säger Magnus Brattström.

Telekomreporter Carl Thulin på Dagens Industris sajt om fyra skäl till Telias problem:

Mindre lönsamt prat Intäkterna från röstsamtal går ner kraftigt, samtidigt som branschen ännu inte har lyckats kompensera det med intäkter från datatrafiken, trots att den har ökat kraftigt. – Telia vill ändra prisstrukturen och höja priserna för dem som surfar mycket, men det är svårt i den rådande konkurrenssituationen, säger Carl Thulin, telekomreporter på di.se.

Nytt konsumentbeteende Allt fler mobilabonnenter använder internetbaserade meddelandetjänster i stället för vanliga samtal eller sms. Ett exempel är Apples egen tjänst Imessage, som används mellan abonnenter med Iphone. Skype är att annat fenomen som har underminerat Telias affärsmodell, utan att företaget hittat någon bra lösning.

Stenhård konkurrens På den relativt begränsade svenska marknaden finns fyra stora operatörer – Telia, Tele2, Telenor och Tre. Dessutom går försäljningen i övriga Norden svagt. – Det är verksamheten i Eurasien som gör att Telia Sonera-koncernens försäljning inte fullständigt faller ihop, säger Carl Thulin.

Arvet från Televerket  Telia lever med ett arv från monopoltiden, och har fortfarande en stor organisation jämfört med konkurrenterna. Företaget har ansvar för hela det fasta telefonnätet, som kostar stora pengar och kräver mycket för att underhålla. – Samtidigt väljer fler och fler bort fast telefoni och har bara mobilt eller ip-telefoni, säger Carl Thulin.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro