ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Som Schweiz – fast sexigare

metro · 21 Feb 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Sverige saknar landmärken enligt Nation Brands Index

klar

Artikellänk är kopierad

Sverige är som Schweiz – fast med sex appeal. Men vi är svaga på kultur och har inga egentliga landmärken, anser den världsledande varumärkesforskaren Simon Anholt. I ett index där 30 000 människor världen över rankar sin uppfattning om olika länder ligger Sverige på sjunde plats. – Sverige uppfattas som trovärdigt, som Schweiz, men samtidigt spännande vilket är en ovanlig blandning, sade Anholt till TT i samband med ett seminarium på Handelshögskolan i Stockholm. Svenskt design, mode och kreativitet står för spänningen. Och så har folket ett rykte om sig att vara attraktivt. Bättre rykte Brittiske Anholt som är författare och rådgivare till ett antal regeringar ligger bakom Anholt Nation Brands Index som analyserar och rankar olika länders varumärken. 30 000 människor i 38 länder i alla världsdelar berättar en gång i kvartalet om sin uppfattning om olika länder och deras politik, näringsliv, utbildning, kultur och turism. I det första indexet, som kom för två år sedan, hamnade Sverige på första plats. Nu har det blågula varumärket stabiliserat sig på sjunde plats – vilket beror på att frågorna i indexet formulerats om lite, enligt Anholt. – Sverige gör bra ifrån sig och har till och med ett lite bättre rykte än landet förtjänar. Människor i andra länder uppges beskriva Sverige som landet med det bästa politiska systemet, en stat med gott styre. Produkter från Volvo, Ikea och Absolut har bidragit till att skapa en bild av trovärdighet. Ishotellet välkänt Däremot är moder Svea svagt på kulturområdet, fortfarande verkar Abba vara den enda musik som kopplas till Sverige. Och vi har inga särskilda landmärken, påpekar Anholt. – Köpenhamn är mycket mer välkänt än Stockholm, tack vare Den lilla sjöjungfrun. Sveriges mest kända landmärke är faktiskt ishotellet i Jukkasjärvi. Anholt Nation Brands Index toppas nu av Storbritannien följt av Tyskland och Italien. Storbritannien, liksom Sverige, står för en ovanlig kombination. – Storbritannien har en blandning av gammal och ny kultur, Shakespeare och Spice Girls. Och landet anses vara viktigt men inte hotande - till skillnad från USA som ses som viktigt och hotande, säger Anholt.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro