ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

SOMMARUPPSLAG: Sommarstress/till fredag

Stockholm Hanna Göransson · 27 Jul 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Ingress: Använd dig av semesterns sköna minnen för att hålla stressen borta i höst. Karriärcoachen Nina Jansdotter och stressforskaren Bengt Arnetz tipsar om hur du behåller semesterlugnet när det drar ihop sig på jobbet.

- För det första måste man tillåta sig att mjukstarta, säger karriärcoachen Nina Jansdotter. På samma sätt som man har behov av att trappa ner, är det viktigt att trappa upp. Använd dig av dina kollegor för att komma igång socialt, utbyt semestererfarenheter. Det fungerar som en bra övergång mellan din ledighet och jobbet. Genom att hålla semesterkänslan vid liv samlar du på dig mer ork och energi för att klara av hösten. Strunta i att städa förråden – utnyttja istället augustikvällarna till att fylla på med positiv energi. Kommer ändå stressen smygande, bota den med motion. - Rörelse äter upp stresshormonen, säger Nina Jansdotter.

Enligt stressforskaren Bengt Arnetz är det allt fler svenskar som börjar att stressa upp redan innan de är tillbaka på jobbet. För att slippa drabbas av andnöd när du öppnar mejlens överfulla inbox gäller det att prioritera. - Ha tydliga mål och prioritera. Du kommer i alla fall inte att hinna med allt, säger Bengt Arnetz. Dela upp dina projekt i delprojekt. Det är lättare för hjärnan att hantera. Bengt Arnetz tipsar om att ta med sig erfarenheterna från semestern tillbaka till jobbet. På semestern jobbar vi i projekt på ett naturligt sätt. Vi påtar lite i trädgården på förmiddagen, bjuder in grannarna på fika efter lunch och använder eftermiddagen till att förbereda kvällens grillning med vännerna. Försök att dela upp din arbetsdag på samma sätt. Ett klassiskt misstag är att jobba in rasterna för att hinna ikapp efter semestern. Bengt Arnetz varnar för att skippa lunchen och fikat. Det gör dig bara mindre effektiv. Jobba intensivt i perioder istället för att få ut så mycket av möjligt av arbetsdagen,

Ett annat sätt att stå emot jobbstressen är att spara ett semesterminne. Det kan vara bryggan på landet, en picknick i gröngräset eller kräftskivan i kvarteret. Använd alla dina sinnen för att framkalla minnet. Hur luktade det, hur kändes det? En solkräm eller en snäcka från stranden kan hjälpa dig att locka fram den där känslan. Det förgyller garanterat transporten till jobbet en lagom gråslaskig dag i oktober.

Hanna Göransson [email protected]

Fakta: Så här klarar du första veckan på jobbet Mjukstarta. Boka inte in hela första veckan med möten. Gör en prioriteringslista. Vad måste du ta itu med nu, vad kan vänta? Socialisera med kollegorna. Dela semesterminnen. Motionera dig tillbaka i tempo. Rensa mejlboxen.

Enkät: Hur gör du för att behålla semesterlugnet?

Bildtänk: Arrangera en bild! (Slappa i hängmattan/aktiv semesterfirare) Bildtext: - Hängmattetid är väldigt konstruktivt, säger Nina Jansdotter. Så fort man kommer ut ur ekorrhjulet hittar man svar på sina problem. Men Bengt Arnetz tycker inte att man ska ta det för lugnt på semestern. Han slår istället ett slag för fysisk aktivitet.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Hanna Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro