ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sonys vd vill ha Bluetooth i fred

metro · 10 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Samtidigt med arbetet att komma in i rollen som Sonys vd hoppas Peter Blom kunna pressa in några löppass inför årets maraton. 

Samtidigt med arbetet att komma in i rollen som Sonys vd hoppas Peter Blom kunna pressa in några löppass inför årets maraton.  Foto: Eric Roxfelt


klar

Artikellänk är kopierad

VD. Peter Blom tog sig från Västerås till Stockholm på sina badmintonmeriter. Han var 19 år gammal och hade siktet inställt på att göra karriär som elitbadmintonspelare. Då hade han inte en aning om att han skulle hamna på Sonys vd-stol. – Min karriärbana har gått från badminton till livsmedelbranschen och därifrån gick jag till Viasat inom MTG-koncernen. Sedan var jag hos mobiloperatören Tre innan jag hamnade på Sony , säger Peter Blom.Det har gått drygt en månad sedan Peter Blom tillträdde vd-tjänsten på Sony. Sedan dess har dagarna varit hektiska. En av företagets anställda skvallrar om att Peter Blom skickar sina första mejl redan vid femtiden på morgonen. – Min första åtgärd som vd är att försöka få en överblick över hur samarbetet mellan de olika verksamheterna fungerar inom koncernen och hitta nya strategier. Har du någon strategi klar?– Ja, en strategi som vuxit fram under den senaste månaden är att samarbetet mellan Sonys olika enheter måste stärkas och att allt korsägande måste integreras i företaget. Min bedömning är att det hittills inte har varit Sonys primära fokus.Tidigare var Sony synonymt med ljudkvalitet. Men nu när företaget vuxit på bredden genom bland annat spel, film och mobiltelefoni – var ligger Sonys styrka idag?– Kärnverksamheten är fortfarande ljud. Det farliga med att växa så här brett som Sony har gjort är att man lätt kan tappa fokus. Men jag tror att vi har en så stark produkt i bluetooth att vi även i fortsättningen kommer att vara starka inom området för ljud. Ett sätt att behålla fokuset är att knyta kompetensen ännu hårdare till Sony.Hur då?– Till exempel är jag tveksam till om Sony Ericsson framöver ska fokusera på bluetooth och andra tillbehör till sina mobiltelefoner. Men är det inte just det som gjort Sony Ericssons mobiler så framgångsrika i dag?– Jo, men Sony Ericsson är ändå bäst på att göra mobiler och Sony är bäst på ljud. Var och en ska koncentrera sig på det man är bäst på, och då tycker jag det är självklart att Sony utvecklar bluetoothtekniken med tillbehör, som till exempel hörlurar till alla Sonyprodukter.Så i princip ska alla Sonyprodukter vara kompatibla med bluetooth och tillbehör?– Ja, det är målsättningen. Det är i mobiliteten med bluetooth som Sonys framtid ligger. Det gäller bara att komma över de konceptuella barriärerna – och det jobbar vi på genom att hitta nya sätt att förenkla och optimera integrationen mellan alla våra produkter. Vad ligger närmast i framtiden för dig att göra?– Att träffa alla våra samarbetspartner och höra hur de ser på Sony. Försöka göra Sony mer operativt och titta på nya distrubitionsvägar för Sonys produkter. Och däremellan ska jag försöka träna löpning eftersom jag ska springa Stockholm Marathon i juni.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro