ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Spårgnissel kvar till 2014

John Lindblom · 26 Jun 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Det är mycket irritationsmoment i Stockholms tunnelbana just nu. Det är bara att hålla ut.

Det är mycket irritationsmoment i Stockholms tunnelbana just nu. Det är bara att hålla ut. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Just nu har stockholmsresenärerna det extra kämpigt på den röda tunnelbanelinjen. Den södra delen är avstängd för renoveringsarbete, och de gamla CX-tågen fortsätter att krångla med idel vagnfel. Dessutom tvingas tusentals resenärer dagligen att hålla för öronen för det starka spår-gnissel som nu märks extra väl i det torra sommarvädret.

FÅR STÅ UT – Vagnfel och spår-gnissel måste vi nog stå ut med ett tag till. Att byta ut alla vagnar mot nya på röda linjen är inte planerat förrän tidigast år 2014, berättar Johan von Schantz, teknisk direktör på SL. Röda tunnelbanelinjen transporterar i dag resenärer mestadels med nya moderna tåg. Men cirka en tredjedel av vagnarna är av äldre CX-modell. De äldre tågen orsakar fler vagnfel än de nya och det spårgnissel som resenärer och även tunnelbaneförarna klagar över blir extra påtagligt med de äldre hjulen på de gamla CX-tågen.

GNISSLAR VID KURVOR Gnisslet, som dagligen får tusentals resenärer att hålla för öronen, är extra påtagligt på sträckan mellan Karlaplan och Gamla stan vid olika kurvor. SL får regelbundet in klagomål till kundtjänst, och för drygt ett halvår sedan var oljudet uppe för diskussion internt bland förarna. – Förarna klagar till och från. Problemet är att vi inte får använda hörselskydd av säkerhetsskäl, berättar Kjell Annerhall, enhetschef på förarkontoret i Liljeholmen.

Behandling av spåren genomförs för att minimera ”skriket” från spåren. Men eftersom fler nya vagnar av finansieringsskäl inte anländer förrän tidigast 2014 får resenärerna stå ut med både krånglande vagnar, stopp i trafiken och gnisslande kurvskrik ett bra tag till.

klar

Artikellänk är kopierad

John Lindblom
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro