ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Spårvägens vd: Polisen gör fel i kontroller

Madeleine Korneliusson · 30 Jan 2013
Uppdaterad 30 Jan 2013
Lars Börje Björfäll, vd för Göteborgs Spårvägar. I bakgrunden hans advokat  Göran Thalén.

Lars Börje Björfäll, vd för Göteborgs Spårvägar. I bakgrunden hans advokat  Göran Thalén. Foto: Lena Garnold


I går startade rättegången mot Göteborgs Spårvägars vd Lars-Börje Björfjäll. Han åtalas för att ha tillåtit användandet av trafikfarliga bussar 2011. Men själv nekar Björfjäll till anklagel-serna.

klar

Artikellänk är kopierad

Det var under 2011 som säkerhetsbristerna uppdagades. Trafikpolisen gjorde då vid flera tillfällen flygande kontroller på bussar i Göteborg och Mölndal och upptäckte allvarliga brister på 28 stycken fordon. 

I går påbörjades den tre dagar långa rättegången mot Lars-Börje Björfjäll, som är åtalad för brott mot fordonsförordningen. 

Som vd och trafikansvarig för GS Buss har han det yttersta ansvaret för felen. Det menar åklagare Lotta Nielsen, som har valt att endast åtala för felande klämskydd i dörrarna och för oljeläckage. Björfjäll medgav i går att det är han som är ytterst ansvarig, men påpekade att han som strategiskt ansvarig inte kan delta i alla operativa processer.

Björfjäll anser dock inte att bussarna skulle varit trafikfarliga.

– Det är absurt att tro att vi skulle negligera detta, fnös spårvägschefen under förhandlingen.

– Säkerhet är högst upp på vår lista när det gäller buss. Det finns inga kostnader som gör att vi skulle släppa ut fordon som är trafikfarliga. 

I stället menar han att många av dörrfelen uppstått ute i trafik på grund av kallt väder, dåliga vägar eller av sparkar från passagerare. Enligt Björfjäll har polisen dessutom en okunskap om hur klämskydden fungerar och gör ofta fel under sina inspektioner.

– Vi vet att minsta fuktfläck eller gummiavlagring tas som olja. Under en flygande kontroll är det svårt att svara på om det är oljeläckage eller normala funktioner från motorn.

– Polismyndigheten gör många gånger fel.

Åklagaren: Spårvägen mörkar genom tvätt

Kan GS Buss ha försvårat upptäckandet av oljeläckage genom regelbundna tvättar av bussarnas motorutrymmen? Det var en av de frågor som åklagare Lotta Nielsen ställde under gårdagens rättegång. Nielsen hänvisade till en granskning som Göteborgs spårvägar låtit göra av sig själva, där det påpekas att utrymmena tvättas för ofta. Något som kan göra att brandfarligt oljeläckage inte hittas vid besiktning.

Även en vittnande inspektör från trafikpolisen ställde sig samma fråga.

– Vi har anmärkt på många bussar som vi sedan ser i trafik kort därefter. Kan det vara så att man tvättar motorn för att sedan åka och besiktiga? Enligt Bilprovningen är bussarnas motorutrymmen ofta våta inför besiktning.

klar

Artikellänk är kopierad

Madeleine Korneliusson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro