ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Spårvagnar gör Sverigecomeback

Bertil Hylén · 10 Nov 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Stockholm satsar på spårväg. I år påbörjades utbyggnaden av Tvärbanan mellan Alvik och Solna.

Stockholm satsar på spårväg. I år påbörjades utbyggnaden av Tvärbanan mellan Alvik och Solna. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Intresset för spårvägstrafik på topp. Nio svenska städer ligger i startgroparna för nya projekt.

I Sverige lades de flesta spårvägar ner på 60-talet. Nu ökar återigen intresset. Nio städer är intresserade av spårtrafik, bland annat Helsingborg. – Ambitionen är att lägga de första spåren 2017 eller 2018, säger Håkan Lindström som är planeringschef på kommunstyrelsen i staden. Kapacitetsskäl är en anledning till att man vill bygga spårväg i Helsingborg. Det räcker inte med stombussar – Sedan är det även trevligare att åka spårvagn än att åka buss, menar Håkan Lindström.

Jens Forsmark är samordnare på föreningen Spårvagnsstäderna, som jobbar för att underlätta spårvägsutbyggnad. Han menar att fler städer ser spårväg som ett verktyg för stadsförnyelse.– Vad vi ser nu är att det finns ett växande intresse bland kommuner att satsa på spårvagnstrafik. Det är bra för stadsmiljön och den globala miljön.

Jens Forsmark menar att det även finns marknadsmässiga fördelar.– Man lockar till sig investeringar av bostäder, handel och kontor där det finns bra kollektivtrafik.

Analys: "Långsiktigt tänkande"

Spårväg har en kapacitet som ligger mellan buss och tunnelbana. I vissa tunga stråk i de större städerna har resandevolymerna blivit så stora nu att det kan vara dags att överväga spårvagnar i stället för buss.

Att bygga spårväg är dyrt, det ska man ha klart för sig. Men man måste tänka långsiktigt när man gör dessa satsningar. 

klar

Artikellänk är kopierad

Bertil Hylén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro