ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Spel är kultur och det ska synas

metro · 14 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Annika Olofsdotter Bergström – Doktorand Luleå tekniska universitet

klar

Artikellänk är kopierad

Nordic game program delar varje år ut cirka 38 miljoner danska kronor till nya innovativa nordiska spelidéer. Några av kriterierna för att få pengar är man måste vara ett nordiskt oberoende spelföretag och att man måste släppa spelet på minst ett av de nordiska språken.

Spelet ska vara riktat mot barn och ungdomar.

Spel är kultur och det ska synas genom att fler och mindre spelföretag börjar skapa innovativa spel. Det är jättebra men dåligt varför?

Förra året vann företaget Tarsiers ”The city of metronome” första priset. Ett spel jag skulle vilja spela, som i huvudsak går ut på att man ska samla på ljud som man sedan använder i spelet för att lösa gåtor och komma vidare.

Staden är vinglig och ranglig och mystisk. På alla sätt och vis ett annorlunda spel av det lilla jag sett hittills. Många med mig verkar tycka likadant. Men. På Nordic game programs hemsida där det står om spelet står det också att: trots alla hyllningar har spelet på grund av sitt innovativa och ambitiösa innehåll svårt att attrahera finansiering.

Är det typiskt nordiskt? Det ska vara innovativt och ambitiöst men för guds skull inte FÖR mycket. Vi måste ju känna igen oss när vi köper ett nytt spel, vi måste behålla tryggheten. Inte ens barn och ungdomsspel får skildra något annorlunda än Pippi, Findus eller pedagogik.

Här satsats årligen pengar i ett försök att utvidga spelmarknaden men något hindrar den uppenbarligen för att svinga sig upp. Inte bara pengar även utan också någon slags panisk rädsla över att börja se det finns målgrupper utanför de inövade. Eller vad är problemet?

Är det att finansiärerna inte förstår spel på riktigt och inte ser hur många olika människor det faktiskt är som spelar spel. Om man nu ska satsa på spel med minst ett nordiskt språk så innebär det väl att man ser en del av marknaden i Norden. Krävs det då inte att man börjar satsa på förläggarverksamhet som kan fånga upp dessa spel eller räknar man med att EA, Atari och de andra ska vara intresserade av ett nordiskt perspektiv?

Om barn och ungdomsspel ska få en verklig chans så måste man väl satsa på det nordiska rakt igenom i hela produktionskedjan. Inte bara uppmuntra nya spel som sedan fastnar pga pengabrist.

Ska inte Nordic game program också satsa på att skapa ett nytt förläggarklimat i Norden, få finansiärer att förstå spels potential och marknadsvärde och se till hela värdeskedjan än bara de innovativa idéerna. 

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro