ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Spelföretagen tar avstånd från hot och sexism

Åsa Larsson · 24 Okt 2014
Uppdaterad 25 Nov 2014
Fenjima Manrique, kvinnlig spelskribent, tycker att det är positivt med spelföretagens offentliga avståndstagande från sexism och hot.

Fenjima Manrique, kvinnlig spelskribent, tycker att det är positivt med spelföretagens offentliga avståndstagande från sexism och hot. Foto: Privat/TT


klar

Artikellänk är kopierad

Ett stort antal ledargestalter inom den svenska spelvärlden går nu ut och tar avstånd från de hot som kvinnor i spelvärlden drabbats av.

"Att arbeta med spel innebär att få utveckla produkter som är underhållande, väcker känslor hos spelaren och oftast gör människor glada. Sexism, hot och hat är det motsatta och har inte i vår bransch att göra", skriver företrädarna för Sveriges största spelutvecklare och spelutbildningar i en debattartikel i Svenska dagbladet.

I samband med den så kallade Gamergate-rörelsen i spelvärlden har ett flertal kvinnliga hotats och trakasserats, något som fört upp sexismen i spelvärlden i debatten.

►Vad är #Gamergate – 9 frågor och svar

När debatten nådde Sverige blev även svenska kvinnor hotade, hackade och uthängda. Branschen har sedan fått kritik för att inte ha markerat tydligare mot detta.

Nu skriver ett stort antal vd:ar och skolor under uppropet:

"Det borde inte behöva sägas: hat, hot och trakasserier kan aldrig accepteras. Vi undertecknare – företags- och utbildningsledare inom dataspel – tar tydligast möjligt och utan förbehåll avstånd från trakasserier och sexism. Vi uttalar vårt stöd till de kvinnor som drabbats. Vi vill försvara allas rätt att vara och verka inom spel utan att bli bemötta sämre på grund av bakgrund, tillhörighet eller kön."

Metro har uppmärksammat att svenska tjejer i spelvärlden hängts ut och trakasserats, bland annat 32-åriga Fenjima Manrique som skriver om spel.

– Det känns bra att något händer och spelföretagen börjar inse allvaret i situationen, säger hon till Metro.

– Nästa steg är att faktiskt agera genom att inte göra spel enbart anpassade till det manliga könet, utan också inse att vi är en del tjejer som vill känna sig inkluderade i en bransch som sällan ser oss. Men det här är ett steg framåt och det är positivt.

klar

Artikellänk är kopierad

Åsa Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro