ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Spelsveriges framtid hittar man i Skövde

Roland Svensson · 19 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Johan Hermerén, Sebastian Badylak och Oscar Rydelius är tre av de 11 anställda på Shortfuse Game. dag släpps deras redan uppmärksammade fajtingspel ”Colosseum” och förväntningarna är höga.

Johan Hermerén, Sebastian Badylak och Oscar Rydelius är tre av de 11 anställda på Shortfuse Game. dag släpps deras redan uppmärksammade fajtingspel ”Colosseum” och förväntningarna är höga.


klar

Artikellänk är kopierad

Unga spelutvecklare dominerar hos inkubatorn i Skövde. Här trängs deras team på liten yta och knackar kod dygnet runt. När Lockpick Entertainment kom som första spelutvecklare till inkubatorn i Skövde hade de 13 studenter med sig. Inom kort ökade styrkan till 26 och man tog upp halva huset.– I stället för tvåmannakontor hade vi åttamannakontor, men det var inte hållbart. Så kommunen ställde upp och ordnade blixtsnabbt ett nytt hus, säger Per-Arne Lundberg, ansvarig för inkubatorn, och pekar ut mot en grå betongkloss där programmerarna numera trängs på tre våningar.Att Högskolan i Skövde har landets största utbildning i dataspelsutveckling har satt sin prägel på Gothia Science Park, GSP. En stor del av företagen är just spelutvecklare, vilket påverkar arbetet.– Vi har skaffat oss några dyrköpta erfarenheter även om det är häftigt med stora team som dundrar in med en megaproduktion. Nu vet vi att just inkubatorföretag ska jobba med mindre produktioner initialt.Medelåldern blir lägre än för många andra inkubatorer och bristen på tjejer på utbildningarna återspeglas även den hos inkubatorn. Andelen tjejer på utbildningarna har dessutom sjunkit det senaste året och nu finns det bara två stycken på inkubatorn, fast en av dem är föräldraledig.– Vi arbetar mycket för att få in tjejer och försöker bland annat få ett spelutvecklingsteam med bara tjejer från högskolan. Det hoppas vi blir verklighet snart, säger Per-Arne Lundberg.Att tillhandahålla ett affärstänkande för företagen är dock något som förenar GSP med vanliga inkubatorer. Den unga åldern hos spelutvecklarna gör att de inte har så mycket erfarenhet. Detta är också en anledning till att inkubatorn går in som ägare av 5 till 15 procent av aktierna.Tobias Forsell är vd för ett av de få företag som inte utvecklar spel på GSP. Forsway gör i stället i första hand satellitmodem, som gör att länder där bredband inte är lika tillgängligt som i Sverige också har möjlighet att få internet. Enligt honom har det hjälpt att sitta i inkubatorn även om man inte har någon koppling till spelföretagen.– Vi har ett samarbete med en designer här som har tagit fram kartonger och designat vår produkt. Men dataspelarna har vi ingenting gemensamt med.Att avgöra vilka företag som platsar hos GSP är en fråga om att hitta rätt engagemang snarare än de spel som ligger mest i tiden. Trångboddheten gör att inkubatorn hålls liten, och en gemytlig stämning råder.– Ett tag var det 17 bolag inne samtidigt, det var utmanande, men vi gick på knäna allihopa, säger Per Arne Lundberg.

Joel Nyström provspelar ”Loot, steal and destroy” som släpps i dag.
Joel Nyström provspelar ”Loot, steal and destroy” som släpps i dag.

Teambuilding slutade med hetsigt partyspel

FÄRSKING. Trots en kort tid hos inkubatorn och utan att ens ha skapat ett bolag ger Ludosity Interactive i dag ut sitt första spel. Det är ett hetsigt partyspel med piratstämning.– Det är ett projekt vi påbörjade under sommaren för skojs skull, som växte sig allt större. Det visade sig vara så kul att det var lika bra att släppa det, säger Joel Nyström, spelutvecklare.

I ”Loot, steal and destroy” styr du ett piratskepp mot upp till tre motståndare och försöker stjäla så mycket guld som möjligt. Du kan sänka dina fiender och ta deras guld och de många knapptryckningar som krävs för att plundra guldet leder lätt till hetsig stämning då fyra spelare möts.– Det började egentligen som teambuilding när vi träffades ett gäng i somras med målet att bilda ett spelföretag.

Spelet finns för Xbox 360 och Ludosity har redan påbörjat sitt nästa projekt som än så länge är hemligt.– Spelaren gör sina egna banor och delar med sig av dem. Första demon ska komma den 14 februari.

– I december bestämmer vi nästa spel. ”Colosseum” råkade bli ett på tok för stort spel, egentligen, säger Johan Hermerén.
– I december bestämmer vi nästa spel. ”Colosseum” råkade bli ett på tok för stort spel, egentligen, säger Johan Hermerén.

”Microsoft vill ha oss som omslagspojkar”

UTVALDA. ”Colosseum” blev utvalt tillsammans med två andra spel under utveckling för Xbox 360 när Microsoft tidigare i år höll en presentation i San Francisco. I Skövde sitter de elva utvecklarna på Shortfuse Games som tillsammans tagit fram fajtingspelet.– Vi fanns bland dem som de ville ha som omslagspojkar. Det får oss att tro att vi har ett bra spel, säger Johan Hermerén, vd för Shortfuse Games.

I spelet slåss du mot antingen datorn eller dina vänner på ett gladiatorlikt sätt, därav namnet. Att det redan har blivit uppmärksammat gör att förväntningarna är höga på hur det ska gå när spelet i dag släpps i handeln.– Vi ska sälja minst 50 000 kopior för att gå jämt upp, allt över det är bara kul. Men förhoppningen är högre, snarare 100 000.

De har haft lång tid på sig att utveckla sitt spel, vilket gör att det är en lite större produktion än merparten av de spel som kommer att släppas för digital nedladdning på Xbox Live Community Games. Vad som blir nästa projekt är inte klart.

Tobias Forsells affärsidé med satellitmodem visade sig vara lyckad.
Tobias Forsells affärsidé med satellitmodem visade sig vara lyckad.

Framgång packad i komplett satellitbox

ETABLERADE. Forsway har redan gjort sig en stor marknad. Deras satellitmodem är färdigutvecklade och säljs till områden som internetmässigt sett är underutvecklade.– Tekniken fanns redan när vi började men uppdelade på olika produkter och mjukvara. Vi paketerade det i en box, säger Tobias Forsell, vd för Forsway.

Tobias Forsell är före detta produktchef på Nokia men längtade tillbaka till Skövde och fick då idén till Forsway. Förutom satellitboxarna har de satsningar på distansutbildning och internetkiosker i Afrika.– Vi har även gjort internet via DVB-T, så du kan köra internet med vanlig bordsantenn. I vissa länder finns infrastrukturen men inga tv-program att sända, då kör vi internet där i stället.

Målsättningen för Forsways är nu att fortsätta växa och bli erkända i branschen, även om det är svårt att marknadsföra sig med en så liten organisation. – Själva produktionen är inte så intressant för oss, vi vill jobba med att ta fram nya produkter.

klar

Artikellänk är kopierad

Roland Svensson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro