ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Spelutveckling – en förlustaffär

TT · 8 Jun 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011
Johan Kristiansson är vd för svenska dataspelsföretaget Starbreeze.

Johan Kristiansson är vd för svenska dataspelsföretaget Starbreeze.


klar

Artikellänk är kopierad

Svenska dataspelsutvecklare blir allt fler, även om bolagen blir färre. Den svenska utvecklingsindustrin omsätter över en halv miljard kronor, men har svårt att redovisa vinster.– Det händer hela tiden nya saker i den här branschen och tillväxttakten är hög, säger Martin Lindell vid den nya branschorganisationen MDTS (Multimedia, dator- och tv-spel). I en rapport beskriver organisationen den svenska spelutvecklarindustrin.Enligt rapporten finns det 68 svenska utvecklingsbolag i landet. Det är färre än för ett år sedan, ett resultatet av uppköp och konsolideringar.MansdomineratAntalet anställda i bolagen stiger, från 715 i slutet av 2005 till 812 ett år senare. 85 procent av de anställda är män.– Den utvecklingen fortsätter. Företaget Avalanche Studios i Stockholm hade ett 60-tal anställda enligt årsredovisningen. Men de har redan anställt ytterligare ett 40-tal medarbetare, säger Martin Lindell. Den samlade omsättningen stiger enligt bolagens årsredovisningar med 19 procent till sammanlagt 642 miljoner kronor under 2006.De fem största bolagen Avalanche, EA Dice, Jadestone, Paradox Interactive och Starbreeze stod förra året för 59 procent av omsättningen (378 miljoner kronor).Som helhet är branschen knappast någon lysande affär. Den samlade förlusten ligger på - 23 miljoner kronor.Men det går enligt rapporten åt rätt håll. Under 2005 var den samlade förlusten 26,5 miljoner kronor.För exportFörutom att nå till svarta siffror är branschens största utmaning, enligt rapporten, att hitta kompetenta spelutvecklare.Dataspelsutveckling är i högsta grad en exportmarknad. Med få undantag exporteras alla spel som utvecklas i Sverige till utlandet.Den svenska marknaden för spel är för liten för att bära utvecklingskostnaderna. Den nordiska spelmarknaden står för cirka 7- 8 procent av spelförsäljningen i Europa."Den internationella konsumentmarknaden växer kraftigt och Sveriges starka position som exportör av dataspel gör att tillväxten i branschen förväntas bestå inom överskådlig tid".

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro