ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Spotify Discover gör det lättare att upptäcka musik

Aron Andersson · 6 Dec 2012
Uppdaterad 6 Dec 2012
Spotify Discover

Spotify Discover


klar

Artikellänk är kopierad

Bättre rekommendationer och möjlighet att följa dina idoler direkt. Det är några av nyheterna i ”nya” Spotify.

Att hitta ny och bra musik är definitivt ett problem på Spotify i dag. Så att det ska bli lättare är självklart välkommet. Men inte är det SÅ roligt eller revolutionerande med en algoritm som ger bättre rekommendationer än tidigare? Det var min första reaktion när Daniel Ek höll en global presskonferens för Spotify under kvällen.

Men, det visade sig till slut att nya Spotify som tur är innehåller lite fler nyheter än så. Här är en sammanfattning:

Discover. I nya ”Discover”-funktionen ryms inte bara bättre och mer relevanta rekommendationer utan även ytterligare information, som tydligare biografier eller turnéscheman. Spotify använder här information från de appar som släpptes in i musiktjänsten för ett tag sedan. Där finns ju mycket av den information som en musikälskare kan tänkas längta efter.

Collection. Skivor och låtar sparar användaren numera i en ”samling”, eller ”collection” som det heter i Spotify, i stället för i de bökiga spellistor som funnits tidigare. Jag hoppas verkligen att detta blir ett lyft även för mobilversionen som ibland kan stå och snurra i evigheter innan den hittar alla sparade spellistor.

Provlyssna. Upptäcker du plötsligt en låt du vill höra samtidigt som du lyssnar på något annat är det nu möjligt. Detta är verkligen en skitbra och efterlängtad funktion.

Följ idolerna. Spotify lånar lite från Twitter när det nu inte bara är möjligt att se vad vännerna lyssnar på. Det går även att följa kändisar eller artister du gillar för att se vad de lyssnar på för tillfället. Daniel Ek exemplifierade detta genom att följa Bruno Mars. Efter att han kallat sig själv “punkare”. Suck.

Push-notifikationer. Genom push-notifikationer går det att få information direkt i mobilen när nya låtar eller skivor från favoritartisterna dyker upp på Spotify. För de flesta mycket mer relevant än de tramsiga push-notifikationer som Aftonbladet eller Expressen oftast skickar ut.

Så visst rymdes det lite kul nyheter här ändå. Och nog ser de ut att innebära en förbättring? Eller vad tror ni? Nu känns det viktigt att så mycket som möjligt fungerar även i mobilen där jag tror att många konsumerar sin musik. Till sist har jag sammanfattat lite av Spotifys egna siffror från presentationen:

1 miljard spellistor har skapats i Spotify.

4,6 miljoner spellistor har titeln “Love”.

Över 5 miljoner betalar för Spotify i dag.

20 miljoner använder Spotify aktivt.

1 miljon betalande kunder har tillkommit senaste tre månaderna.

1 miljon amerikaner betalar redan för Spotify.

70 procent av Spotify-intäkterna går till rättighetsinnehavarna.

Över 500 miljoner dollar har betalats ut i år.

80 procent av hela utbudet strömmas någon gång. I traditionella skivbutiker var det 80 procent av utbudet som aldrig såldes.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro