ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Spotify drar in mer pengar än Itunes

TT · 10 Aug 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Spotifys grundare Daniel Ek.

Spotifys grundare Daniel Ek. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Minskande skivförsäljning har under många år tyngt skivbolagens resultat, men nu ökar den digitala försäljningen kraftigt och ger nytt framtidshopp. Intäkterna från nykomlingen Spotify har snabbt blivit större än de från Itunes.

De senaste tio åren har skivförsäljningen minskat dramatiskt. 1998 såldes 22,1 miljoner album i Sverige, enligt Grammofonleverantörernas förening. 2008 hade försäljningen rasat till 14,7 miljoner album. Försäljningsminskningen och nya sätt att konsumera musik har tvingat musikbranschen att hitta nya lösningar.Skivbolag blir musikbolag

Micael Dahlén är professor i företagsekonomi och marknadsföring vid Handelshögskolan. När han får frågan om vad musikbolagen ska tjäna pengar på i framtiden svarar han:- Passande att du använder uttrycket musikbolag, bara för ett år sen hade det hetat skivbolag, men alla är nog överens om att deras nytta eller förtjänster inte längre ligger i att sälja skivor, säger Micael Dahlén.

Det har skett en radikal förändring av hur musik konsumeras och ingen räknar med att försäljningen av fysiska skivor ska öka till nivåerna på 1990-talet.- Det blir mindre och mindre intressant för människor att äga inspelad musik, den går att få var som helst, när som helt, hur lätt som helst, via Youtube, Spotify med mera. I stället kommer det att bli vanligare med prenumerationslösningar, till exempel generella prenumerationer (Spotify är ett exempel) eller specifika prenumerationer kopplade till särskilda artister, spår Micael Dahlén.

Större framtidstro

Den digitala musikförsäljningen ökade med hela 57 procent under första halvåret i år. Dessutom såldes 30 procent fler fysiska album i Sverige under första halvåret i år och intäkterna ökade med 9 procent jämfört med samma period förra året.- Just nu har musikbranschen kommit i fatt konsumenterna vad gäller digital konsumtion av musik. Det som dessutom är glädjande är att den fysiska försäljningen har ökat. Det tror jag man kan tillskriva en kombination av Ipred och rättegången mot Pirate Bay. De som inte använder Spotify eller andra tjänster vill köpa laglig musik, säger Universals vd Per Sundin, som tror på en 60-procentig ökning av den digitala försäljningen för helåret.

Mark Dennis, digitalchef på Sony, är också positiv.- Det ser ganska hälsosamt ut för oss i dagsläget efter några tunga år. Cd-försäljningen har stabiliserats något 2009 och den digitala försäljningen ökar. Det som har saknats tidigare har varit fler valmöjligheter för hur man konsumerar musiken, säger Mark Dennis.

Under de senaste åren har fler valmöjligheter i form av nya musiktjänster poppat upp. Nokia, Telia, Sony Ericsson och Tre har egna musiktjänster i mobilen, Apple har sitt Itunes.Men det starkast lysande nya stjärnskottet på den digitala musikscenen heter Spotify, ett svenskt företag som i höstas lanserade sin tjänst i flera europeiska länder. Till skillnad från digitala tjänsten Itunes, där användaren kan köpa singlar och album, är Spotify en strömmad prenumerationstjänst som antingen är gratis och reklamfinansierad för användaren eller en prenumerationstjänst med månadsavgift.

Spotify större än Itunes

Spotify har sedan det lanserades i oktober 2008 nått en miljon användare i Sverige. Både Per Sundin och Mark Dennis bekräftar att Spotify är en succé — inte bara vad gäller antalet användare utan även vad gäller intäkterna till musikbolagen. Spotify är nu större än Itunes, mätt i intäkter till de båda skivbolagen.- Itunes går jättebra, men Spotify växer så himla snabbt. Det finns tecken på att en ganska stor mängd illegala nedladdare går över från andra tjänster till Spotify, säger Dennis.- På fem månader från start blev Spotify vår största digitala inkomstkälla och gick om Itunes. Det är en fantastisk utveckling och beror på att Spotify verkligen har exploderat. Det här är ju ett svenskt bolag som har grundats av svenska personer i Stockholm och som det nu pratas om i hela världen. Det visar vad unga kreativa personer i Sverige kan utveckla, säger Per Sundin.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro