ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Stark kritik mot skriftliga ordningsbetyg i skolan: "Det är faktiskt oansvarigt"

David Peterson · 3 Maj 2019
Uppdaterad 3 Maj 2019
Lärarförbundets ordförande, Johanna Jaara Åstrand, tycker att ordningsbetyg är fel väg att gå.

Lärarförbundets ordförande, Johanna Jaara Åstrand, tycker att ordningsbetyg är fel väg att gå. Foto: TT


Liberalerna har länge velat ha tillbaka ordningsbetyg i skolan. Nu skickar riksdagen en uppmaning till regeringen om att införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. Men förslaget får stark kritik från Lärarförbundet.

klar

Artikellänk är kopierad

Skolor bör ha möjligt att ge elever på högstadiet och gymnasiet ett skriftligt ordningsomdöme i terminsbetygen, enligt uppmaningen från riksdagen till regeringen. 187 ledamöter röstade för förslaget och 127 emot.

Men enligt Lärarförbundets ordförande, Johanna Jaara Åstrand, är ordningsomdömen helt fel väg att gå.

– Vi är starkt kritiskt mot detta. Det är faktist obegripligt hur en majoritet i riksdagen kan förledas att tro att det är den lösning som krävs för att komma till rätta med disciplin och ordning i skolan, säger hon.

Kan leda till kritik från föräldrar

Enligt Johanna Jaara Åstrand skulle ordningsomdömen kunna leda till ännu mer pappersarbete för lärarkåren.

– Troligtvis kommer många föräldrar lägga mycket tid på att söka efter bevis på felbedömningar i stället för att ta till sig vad som har brustit från elevernas sida. För att kunna möta den typen av föräldrarkritik kommer det innebära att lärarna måste dokumentera precis allt som eleverna gör, säger hon.

I dag funderar fyra av tio lärare på att lämna yrket just på grund av dokumentationsbördan, enligt Johanna Jaara Åstrand.

– Många politiker hör av sig till oss och frågar vad de kan göra. Att i nästa andetag besluta om ett sånt här tillkännagivande, det är faktiskt oansvarigt.

L: Ordningsomdöme kommer hjälpa

Men Roger Haddad (L), vice ordförande i utbildningsutskottet och Liberalernas, tror att ett ordningsomdöme kan hjälpa lärarna med att få ordning på klassrummen.

– Vi har ökade ordningsproblem i svensk skola. En tredjedel av lärarna anser att de inte har tid till att upprätthålla ordningen i klassrummet, enligt en enkät från Skolinspektionen. Ordningsbetyg är ett av flera förslag som vi menar behövs, säger han.

Att lärarna i dag tycker att de har för mycket dokumentation beror enligt Haddad på att kommuner runt om i landet lagt stora krav på skolorna.

– Man måste hitta en balans och vi måste skapa tilltro till lärarna eftersom det är de som ska bedöma våra barn och elever. Vi vidhåller att ordningsbetyg är ett av flera sätt skapa det, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

David Peterson
David Peterson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro