ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Startskott för omstridd motorled – men vad kommer den att ge oss?

Anders Göransson · 19 Aug 2014
Uppdaterad 19 Aug 2014

Metro har satt mastodontbygget Förbifart Stockholm under lupp.

klar

Artikellänk är kopierad

Vänster: Pressträff på tisdagen med bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (mitten), Stockholms stads finansborgarråd Sten Nordin (t v) och landshövding Chris Heister (t h). Höger: Demonstranter protesterar mot bygget vintern 2011, under en lunch mellan kungen ochinfrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Vänster: Pressträff på tisdagen med bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (mitten), Stockholms stads finansborgarråd Sten Nordin (t v) och landshövding Chris Heister (t h). Höger: Demonstranter protesterar mot bygget vintern 2011, under en lunch mellan kungen ochinfrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.Foto: TT

Bygget av Förbifart Stockholm seglar upp som en av de stora valfrågorna. På tisdagen invigdes byggstarten av den stora motorvägstunneln mellan Häggvik och Kungens Kurva - men den politiska oenigheten består. Kritiker menar att en saklig diskussion om bygget saknas, och att mer eller mindre felaktiga påståenden om projektet ständigt upprepas i debatten.

Metro har tagit en titt på vad Trafikverket själva och andra myndigheter säger om några aspekter av 32-miljardersbygget.

Fler åker kollektivt?

Nja, enligt Trafikverkets samhällsekonomiska analys ökar visserligen tillgängligheten med kollektivtrafik något tack vare nya busslinjer som trafikerar Förbifarten, men förbättringarna för bilresor blir större och därmed minskar kollektivtrafikandelen. Den väntas ligga på 6-9 procent på leden, enligt verkets miljökonsekvensbeskrivning.

LÄS ÄVEN: Stockholmare: Hellre mer kollektivtrafik än ny motorväg 

Ekonomiskt hållbart?

Ja. Enligt Trafikverket har tunneln ”hög samhällsekonomisk nytta, genom att den ger minskade restider och en förstorad arbetsmarknad samt en minskad sårbarhet i väginfrastrukturen."

LÄS MER
Förbifartens nota kan växa – till 61 miljarder

Lättare att åka förbi Stockholm?

Det blir det - men få berörs. Den nationella genomfartstrafiken som passerar Stockholms län och korsar Saltsjö-Mälarsnittet åt ena eller andra hållet före första anhalt väntas bli totalt 211 fordon per dygn år 2020, enligt Sika, Statens institut för kommunikationsanalys.

Minskad trängsel i trafiken?

Knappast. Myndigheten Trafikanalys skriver om Stockholmstrafiken 2030 att "trängseln i vägnätet beräknas att vara fem gånger större i kölängd räknat, eftersom vägtrafiken ökar betydligt snabbare (80 %) än befolkningstillväxten (25 %)”. Enligt myndigheten krävs i längden mer kollektivtrafik, inte vägsatsningar, för att minska trängseln och köerna.

LÄS ÄVEN: Kraftig majoritet för Förbifart Stockholm

Klimatsmart?

Nej. Trafikverket skriver att motorleden bedöms ”ge ett negativt bidrag till den långsiktiga ekologiska hållbarheten då den innebär intrång i natur- och kulturmiljöer och bidrar till ökad biltrafik, ökad energiförbrukning och ökade utsläpp av växthusgaser."

Minskad sårbarhet?

Ja, motorleden väntas ge minskad sårbarhet för trafiken över Saltsjö‐Mälarsnittet och ökad framkomlighet, enligt Trafikverket. Bilister får dessutom ökad bekvämlighet då de inte behöver ta sig genom de centrala delarna av staden.

LÄS ÄVEN: Nya motorvägar delar Stockholm

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro