ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sten, 75, upptäckte en bugg i SL:s biljettsystem

Erik Paulsson Rönnbäck · 22 Dec 2015
Uppdaterad 22 Dec 2015
Sten Karlsson.

Sten Karlsson. Foto: Marcus Ericsson/TT


Sten, 75, upptäckte en brist i SL:s biljettsystem när han försökte ta tunnelbanan från Midsommarkransen. SL känner till felet – men har inte råd att lösa det.

klar

Artikellänk är kopierad

Sten Karlsson, 75, tar emot reshistoriken som skrivs ut från biljettautomaten utanför spärrarna vid tunnelbanestationen Hornstull i Stockholm, och håller upp den färska pappersremsan jämte den äldre utskriften från den elfte november i år. De två remsorna är identiska – bortsett från att reskassans saldo är 15 kronor lägre på den senare utskriften, trots att ingen resa finns registrerad som motiverar bortfallet. 

Han säger att han upptäckte att pengarna saknades när han försökte ta tunnelbanan från Midsommarkransen på morgonen den 13 november, men inte kunde passera spärrarna med access-kortet.

LÄS MER
Så här ser SL-kartan ut "på riktigt"

– Jag undrade varför det inte gick, så jag gick till biljettapparaten och då var pengarna borta, säger han.

– Det är klart att jag blev förvånad, men samtidigt har jag misstänkt att det blir fel ibland, att systemet inte är 100-procentigt.

SL förklarar händelsen med att Sten Karlsson höll kortet vid plattan som registrerar köpet under en för kort stund, och att dataöverföringen därför inte hann transporteras hela vägen från kortet till SL:s datorsystem och tillbaka innan kortet fanns utom räckhåll.

– Han har fått en biljett på sitt kort, sedan har spärren inte öppnat sig. Det inträffar ibland att man blir blockerad när spärren registrerar kortet två gånger, för att förhindra att två personer använder samma biljett, säger Henrik Palmér, sektionschef för intäkter på SL.

Enligt Henrik Palmér inträffar felet i dataöverföringen vid mindre än 1 procent av alla biljettköp. SL har känt till problemet sedan reskassan infördes 2012, men har inga planer på att lösa det.

– Möjligtvis att man skulle kunna åtgärda det genom att installera helt nya spärrdatorer, frågan är om det är en försvarbar kostnad för någonting som väldigt få resenärer upplever som ett problem, säger Henrik Palmér.

LÄS MER
Slutfuskat hos SL – ordningsvakter sätts in mot plankare
klar

Artikellänk är kopierad

Erik Paulsson Rönnbäck
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro