ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Stewarden Steven – "väsknazist" eller hjälte?

Tomas Lundin · 12 Aug 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Scanpix

När flygvärden Steven Slater tog med sig två öl och lämnade flygplanet via en nödutgång blev han en hjälte för alla som någonsin känt att "nä nu får det vara nog" på jobbet. Men vissa stämmer inte in i hyllningskören.Nätet fylls av hyllningar till den impulsive stewarden, men samtidigt kommer uppgifter om att han kanske har mer skuld i bråket som utlöste avhoppet än vad som tidigare sagts. Wall Street Journal har talat med tre passagerare som menar att Slater själv agerat olämpligt. Bland annat ska han ha snäst av en kvinnlig passagerare som ville veta var hennes handbagage fanns och vägrat torka upp kaffe som spillts på en annan passagerares stol.Nu riskerar Slater upp till sju års fängelse för bland annat brott mot säkerhetsföreskrifter, men backas i alla fall upp av flygpersonalfacket och exfrun, som vittnar om ett fullblodsproffs som inte låter sig provoceras i första taget.– Det finns inget tvivel om att passageraren måste ha varit ganska fruktansvärd, säger Cynthia Susanne till Good Morning America.Bråket ska ha startat när en passagerare började plocka ner sitt handbagage från hyllan för tidigt efter landning. När Slater skulle stoppa henne fick han ett jack i pannan. Det var när han inte fick någon ursäkt från kvinnan som Stewarden greppade mikrofonen, förklarade för hela planet att han slutar, tog med sig två öl och flydde ned på landningsbanan genom att fälla ut nödrutschkanan. Oavsett vem som bär skuld till bråket ombord på Jet Blue-flyget finns Slaters irritation över allt generösare regler för handbagage dokumenterad. Bloggen Gawker rapporterar om att en flygvärd vid namn Steven Slater skrivit flera inlägg på ett forum för flyganställda, bland annat att han tvingas bete sig som en väsknazist för att få alla passagerare på plats i tid för avgång. Han kritiserar också de anställningsavtal som gör att flyganställda inte får betalt förrän de är uppe i luften, trots att de mest tyngande arbetsuppgifterna sker när planet står på marken.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro