ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Stilrena Filippa K ska invadera USA

Anders Göransson · 9 Jun 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Filippa Knutsson fick årets Förebildspris av Ruter Dam. 

Filippa Knutsson fick årets Förebildspris av Ruter Dam.  Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

Idén fick Filippa Knutsson hemma vid köksbordet för 15 år sedan. I dag har hennes Filippa K 300 anställda i 18 länder. Och i höst ska amerikanerna lära sig gilla hennes stilrena plagg.Den första butiken öppnas i september eller oktober i San Francisco, ytterligare en planeras i Los Angeles i vår.– Det ska blir jättespännande. Jag tror verkligen att det finns en marknad där, säger Filippa Knutsson.Är det början på något stort?– Jag hoppas det. Men vi har ingen brådska. Vi har inte H & M:s muskler, och inte samma behov av att det ska gå fort. När Metro träffar Filippa Knutsson har hon just tagit emot Förebildspriset för sitt ”mod och entreprenörskap” av Ruter Dams grundare Gunilla Arhén. Priset ska få kvinnor att tro och satsa på sina egna idéer – något som stämmer in på hur Filippa K kom till 1993.– Jag kände en saknad efter den stil på kläder som jag själv ville ha: stilrena, enkla, kvinnliga, bärbara, med lite nättare passform. Jag var helt övertygad: om jag känner så här måste det finnas kunder som gör det.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro