ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Stilsäker shopping i Tokyo

metro · 4 Mar 2012
Uppdaterad 4 Mar 2012

Blinkande neonskyltar och ett övermäktigt utbud. Tokyos shopping kan vid en första anblick kännas oändlig. Tidningen RES reporter Linnéa Jonjons guidar dig till den vassaste shoppingen i Tokyos bästa konceptbutiker.

klar

Artikellänk är kopierad

Förutsättningarna är goda och förväntningarna höga. Tokyo ligger på samma breddgrad som New York, har en befolkning sex gånger större än Paris och ett utbud av affärer som är ogripbart. Ingen och alla sticker ut, en stil som förefaller ogenomtänkt kan vara en subkultur med tusentals anhängare.

Men mode i Tokyo är mer än bara cosplay, Hello Kitty-prylar och mangabrudar med grönt hår. Bakom den excentriska harajukukulturen finns den välklädda japanska designen, som på många sätt påminner om de rena och raka skandinaviska linjerna.  

Japanerna finner hela tiden nya vägar att hitta innovativa stilar. Det är framför allt de unga männen i Tokyo som bär det dressade modet framåt. Här finns det plats för killarna att sticka ut med streetwear blandat med klassiska märken som Prada och Louis Vuitton, second hand blandat med H&M, skinn med plast. När H&M:s Lisbeth Salander-kollektion lanserades var det killarna som länsade affärerna.

På tunnelbanan möts man av japanska män i välstrukna kostymer med trendiga, noga genomtänkta detaljer. En viktig detalj kan vara vilken färg dina hörlurar till den smarta mobilen har, en färgglad klocka, ett udda smycke, eller en scarf i en brytande färgton i kavajfickan.

Sedan återuppbyggnaden efter den stora branden 1872 är stadsdelen Ginza centrum för allt modernt och här finns en hel del framstående shopping. Ginza är businessdistriktet med stora fashionabla varuhus med internationella märken. På gatan kan du se de senaste klänningarna från Prada, vackra vintage Armanirockar och skräddarsydda kostymer.  

I stadsdelen Roppongi finns flera stora lyxiga varuhus, Roppongi Hills är det mest kända. Där finns lyxbutiker, museum och ett skydeck på våning 52 i Mori Tower där du kan se Tokyo från ovan.

Second hand och vintage är stort i Japan och det finns många kedjor runt om i staden. Chicago och Hanjiro är två populära märken som påminner om Urban Outfitters och Beyond Retro. I den mysiga stadsdelen Shimokitazawa duggar second hand-affärerna tätt. Haight & Ashbury, New York Joes och Ocean Blvd. Tokyos Södermalm, som Shimokitazawa kallas av svenskarna i staden, är på väg att rivas till fördel för en ny motorväg, och eventuellt någon ny modern galleria. Protesterna från vintageälskarna är högljudda.

I Shibuya är J-pop och K-pop religion, och miljön kan närmast beskrivas som en urban shoppingdjungel med eggande utbud. Här finns To-kyos mest kända korsning Sukuranburu Shibuya crossing och från den löper tre gator (med tvärgator) fullproppade med ungdomsmode och klassiska affärer som Zara, Gap, H&M och japanska Uniqlo. Bland de finare affärerna hittar du Opening Ceremony och United Arrows.

I Harajuku och Omotesando finns den lite mer vågade designen. Här finns de bäst klädda i Tokyo. Den östra sidan av Harajuku, kring tunnelbanestationen Omotesando är den mest fashionabla. Här trängs Prada, Chloé, Yoko Moku, Yohji Yamamoto och Issey Miyake med mer och mindre kända märken. Butikerna tar begreppet konceptbutik på största allvar och fokus ligger på att förmedla en komplett upplevelse av det egna varumärket. Alla har målet att bräcka sina grannar i futuristisk exteriör och interiör i färg, form, höjd och bredd. Här kan du även hitta mindre kända pärlor som avslappnade Valveat 81 och fashionab-la Loveless. Söderut blir gatorna smalare och här finns flera exklusiva vintagebutiker där du kan fynda Chanelplagg och fina skinnjackor.

Ungdomarnas modescen ligger på andra sidan Harajuku på Takeshita-Doori. Där samlas de unga för att visa upp sina senaste kreationer, och modebutikerna för det yngre klientelet trängs längs gatan. Takeshita-Doori är Tokyos svar på Drottninggatan i Stockholm – gånger 100. Här är stämningen smått galen och det är svårt att ta sig fram. Det bästa är att ställa sig på sidan av för att iaktta och insupa den japanska subkulturen.

Utvecklingen går snabbt i Tokyo. I Ura-Harajuku rivs och byggs butikerna varannan månad. På ett halvår kan ett kvarter fullkomligt bytas ut. Nya märken ges plats, och butikernas flashiga och vågade inredning och skyltning är en del av spelet. Vem vågar mest?

FLER TOKYOTIPS PÅ RES.SE

Tokyo är mer än anime och Hello Kitty. Den japanska huvudstaden har blivit en modestad att räkna med. Foto: Gustav Gräll
Tokyo är mer än anime och Hello Kitty. Den japanska huvudstaden har blivit en modestad att räkna med. Foto: Gustav Gräll
United Arrows som bland annat säljer Acne-jeans. Foto: Gustav Gräll
United Arrows som bland annat säljer Acne-jeans. Foto: Gustav Gräll
Stilrena Boutique W i södra delarna av Harajaku. Foto: Gustav Gräll
Stilrena Boutique W i södra delarna av Harajaku. Foto: Gustav Gräll
Iwaki Ayaka, 16, har kläder från Nabana. Foto: Gustav Gräll
Iwaki Ayaka, 16, har kläder från Nabana. Foto: Gustav Gräll
Ku Nio, 27, har jacka och shorts från Hanjiro. Skor från Kangol. Foto: Gustav Gräll
Ku Nio, 27, har jacka och shorts från Hanjiro. Skor från Kangol. Foto: Gustav Gräll
Shiori Tsokahara, 21, har kjol, tröja och mössa från New York Joes. Foto: Gustav Gräll
Shiori Tsokahara, 21, har kjol, tröja och mössa från New York Joes. Foto: Gustav Gräll
Isao Ishiyama, 70, i egendesignad kostym. Foto: Gustav Gräll
Isao Ishiyama, 70, i egendesignad kostym. Foto: Gustav Gräll
Dji Asagaka, 22, har kläder och halsband från JP och Acycle. Foto: Gustav Gräll
Dji Asagaka, 22, har kläder och halsband från JP och Acycle. Foto: Gustav Gräll
Rico, 33, har en ärvd kappa, klänning från Cavalli och skor från Dolce & Gabbana. Foto: Gustav Gräll
Rico, 33, har en ärvd kappa, klänning från Cavalli och skor från Dolce & Gabbana. Foto: Gustav Gräll
klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro