ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STO Extrasida: håll koll på din skärmtid

Stockholm marcella mravec · 26 Jun 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

I IT-eran räcker det inte med att äta rätt. Nu säger hjärtläkarna att vi måste skaffa koll på vår skärmtid – hur mycket vi sitter framför datorn, TV: n och TV:spelet avgör hur mycket vi får stoppa i oss. Förra veckan kom nya rekommendationer från det amerikanska hjärtläkarförbundet om vad och hur man bör äta. Överst på listan står det att man ska göra av med lika många kalorier som man får i sig. Det gör man bland annat genom att mäta och minska sin skärmtid, menar de. – Det är bra att man börjar använda begreppet, det är ett jätteproblem inför framtiden att man inte använder benen, till slut blir man bara en hjärna som sitter framför datorn, säger Karin Schenck Gustafson, professor i kardiologi på Karolinska Institutet. Gör man inte av med de kalorier man sätter i sig går man upp i vikt, lägger på sig i bukfetma vilket leder till förhöjda blodfetter och att man kan hamna i förstadiet till diabetes. Allt gör att riskerna för hjärtinfarkt ökar, och kan fördubblas. Tidigare har man mest pratat om skärmtid när det gäller barn och TV-spelande. Men vuxengenerationen är mest stillastående av alla. – När man jobbar framför en skärm gör man i princip inte av några kalorier, man sitter ju helt stilla. Ibland mailar man till sin kollega, men om man lyfter på rumpan och går bort till kollegan i stället förbrukar man dubbelt så mycket, säger Karin Nileskog, kost- och utbildningschef på Viktväktarna.

Fortsättning: Har man mycket skärmtid ska man helst både minska på kalorierna och motionera. – För att ha rätt att se på TV när man kommer hem måste man plikta med en promenad, man får förhandla med sig själv, säger Karin Schenck Gustafsson.

Bildtext eller fortsättning: (blont hår) Marianne Eriksen jobbar på ett försäkringskontor och sitter framför datorn mer än sex timmar om dagen. Hemma tittar hon på TV ett par timmar. – Men jag tränar flera gånger i veckan – det måste man när man har ett sådant här jobb. Vi får träningsbidrag från jobbet, och vi slutar klockan fyra så man har alltid kvällarna och helgerna till att träna. Bild två eller fortsättning: (Ljusbrunt hår) Hennes kollega Elisabet Ahlqvist har ingen TV hemma, men blir stillasittande på jobbet. – Det är klart att man tänker på det ibland, att man blir trött på att sitta. Jag försöker komma ut och gå en halvtimma några dagar i veckan.

FAKTA Hur mycket skärmtid har du? Såhär säger hjärtläkaren: Kontorsarbete: Är du 20 - 30 år och har 8 eller fler skärmtimmar per dag behöver du: Promenera eller cykla en timma per dag, plus simma eller träna på gym tre gånger i veckan, samtidigt minska kaloriintaget till cirka 1500 kalorier per dag. Är du i 50-årsåldern behöver du: promenera eller cykla en halvtimma per dag, plus träna ett par gånger i veckan, samtidigt som du minskar kaloriintaget.

Kroppsarbete: Arbetar du som snickare eller liknande behöver du inte minska på kalorierna, men däremot motionera. Tittar man på TV två timmar på kvällen bör man kompensera det med en halvtimmas promenad.

Extra till webben eller så: Amerikanska hjärtläkarförbundets råd: www.americanheart.org

Såhär mycket kalorier ska vi göra av med: Kaloriintaget är individuellt, men kvinnor bör få i sig 2000-2500 kalorier per dag, och män 2500-3000. Lika mycket bör man göra av med. 7000 kalorier gör att man går upp kilo i vikt. En pizza eller ett stort hamburgermål motsvarar en hel dags kaloriintag, medan man får i sig mycket mer om man äter exempelvis fullkornsmackor till frukost, pasta med grönsakssås till lunch och potatis och kött till middag. Källa: Karin Nileskog, Viktväktarna

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm marcella mravec
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro