ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STO FIN Konsumtionshysteri råder under påsken

Stockholm Emmy Lundström · 23 Mar 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Under påsken konsumerar vi som galningar. Det är den viktigaste försäljningshelgen efter julen för dagligvaruhandeln. Livsmedelsförsäljningen ökar med 20 procent under påskveckan, och försäljningstoppen är Skärtorsdagen. – Påsken är en jättestor mathelg. Den är bredare när det gäller vad man äter om man jämför med till exempel julbordet, som är mer begränsat. Påskbordet är istället en stor vårmiddag, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel. Deras Handelsbarometer för mars visar att så många som två tredjedelar av handlarna tror på ökad försäljning. Många butikschefer överväger dessutom att anställa fler människor. Och på matbutiker runt om i landet märks den annalkande påsken på ett konkret sätt. – Då är det en stor generell försäljningsökning. Vi räknar med att försäljningen ökar med cirka 20 procent under påskveckan. Man kan också se en ökning redan veckan innan, säger Staffan Ekengren, pressekreterare på ICA. Han berättar att under en normal vecka säljer de ungefär 500 ton ägg. Under påskveckan dubbleras den siffran. Och godisjätten Karamellkungen säljer 320 000 kilo godis i påsktider, enligt Svensk Handel. Även andra varor som blommor och kläder är storsäljare under påsken. Vi passar också på att byta ut våra gamla trädgårdsmöbler och fylla på med heminredningsprylar. EMMY LUNDSTRÖM

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Emmy Lundström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro