ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STO IT-tema/ergonomi

Stockholm Ola Jacobsen · 20 Sep 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Urban har plåtat. Jag har inte sett bilderna men jag skriver bildtexter om ni ringer mig och beskriver bilden.

Jag har bifogat några bilder på TCO-märkta produkter om det behöver pyntas i faktarutorna. De är döpta "Tillverkare Modell.jpg".

/Ola tel: 070–748 48 53

Förr i tiden var det i gruvan och fabriken som vi slet ut våra kroppar. I dag gör vi det framför datorn. Det stillasittande arbetet framför datorn är farligt för musklerna och ögonen, men också för skelettet, som försvagas av att inte belastas. – Särskilt stressiga stillasittande arbeten framför datorn på oergonomiska arbetsplatser påverkar vår hälsa negativt, säger Tone Petrelius som är ergonom på TCO development, företaget som kvalitets- och miljömärker skärmar, tangetbord och annat som man använder på kontoret. Men det finns råd. – Det viktigaste är variation. Växla mellan att sitta, stå och gå. Ställ till exempel skrivaren i ett annat rum, så att du måste resa på dig då och då, säger Tone Petrelius. Enligt henne är det viktigt att arbetsplatsen är väl planerad och så lugn så möjligt, även om arbetet är stressigt. – Se till att ha behagligt ljus och inte för stora kontraster i färger och ljus där du jobbar. Annars blir du snabbare trött och kan lätt få ont i huvudet, nacken och axlarna, säger Tone Petrelius. Ola Jacobsen [email protected]

Tipsen som kan rädda dig framför datorn.

Skärm • Placera skärmen mellan 50 och 80 centimeter framför ögonen. Se till att inte ha saker som stör ögonen i närheten av skärmen. Ramen runt skärmen ska inte var blank. Den övre delen av skärmen ska inte vara ovanför ögonen. Skärmen ska gå att sänka ner till bordet och gärna kunna vinklas bakåt så att du kan se på den som om du läser en bok. • Annars: Kontraster och saker som rör sig i närheten av skärmen stressar ögat när du jobbar. En felplacerad skärm kan orsaka trötta ögon och muskler, framför allt i nacken och armarna.

Tangentbord • Ska vara tunt, och med en låg framkant. Tangenterna ska vara lätta att trycka ner. Tangentbordet ska vara anpassat efter hur bred- eller smalaxlad du är. Det finns extra smala och extra breda tangentbord. Om du använder den numeriska delen mycket ska den gå att separera från tangentbordet så att du kan flytta runt den. • Annars: Trötthet och ont i musklerna i axlar och rygg.

Mus • Ska passa handen och gå att använda med båda händerna. Placera musen intill och på samma höjd som tangentbordet, nära kroppen. • Annars: Ont i musklerna i armar och axlar.

Bärbar dator Bärbar dator Dåligt att arbeta med längre än 30 minuter i sträck, eftersom man kryper ihop framför den och får för kort synavstånd. Får inte ha glansig skärm eftersom den ger reflexer som stressar ögat att jobba mycket mer. Man kan komma runt flera av problemen med bärbar dator om man använder extra tangentbord, mus och separat skärm. • Annars: Litet tangentbord: Ont i musklerna i nacke, axlar och rygg. Glansig skärm: Ont i huvudet, trötta ögon, spända axlar. Bord och stol Höj och sänkbart bord. Lätt reglerbar stol som följer med när du lutar dig framåt, bakåt och rör dig åt didorna. Det ska vara lätt att ändra arbetsställning.

FAKTA: TCO-märkning Utvecklas av TCO Development, helägt av den fackliga organisationen TCO. Märkningen skapades för att förbättra arbetsmiljön för medlemmarna när de första bildskärmarna kom till kontoren på åttiotalet. I dag är TCO-märkningen internationell. Mer än hälften av alla bildskärmar som säljs i världen TCO-märkta. TCO märkning finns också för bärbara datorer, skrivare, tangentbord, mobiltelefoner, kontorsstolar och höj-sänkbara kontorsbord. Märkningen betyder att produkten är bra både för användare och miljö.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro