ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Stockholms lärare missnöjda med skolpolitiken

Sebastian Chaaban · 2 Jul 2013
Uppdaterad 7 Jul 2013

klar

Artikellänk är kopierad

1600 lärare har gett sitt betyg om Stockholms skolor – och resultatet är inte smickrande.

En överväldigande majoritet tycker att de inte får tillräckligt stöd i arbetet av politikerna, vill ha mindre administration och mindre klasser. 

– Det är många som är missnöjda och överväger att sluta. Det behövs förändring, säger Roger Mogert, (S), oppositionsborgarråd.

Socialdemokraterna har skickat ut en enkät till lärarna i Stockholms stad.

1600 har svarat och gett sitt betyg på skolpolitiken – och resultatet är nedlåtande.

Runt 80 procent uppger att de:

• Funderat på att hoppa av jobbet.

• Inte får tillräckligt stöd i sitt arbete av politikerna.

Mer än 90 procent uppger att de anser skolan skulle må bättre av:

• Mindre administration.

• Mindre klasser.  

Roger Mogert, (S), oppositionsborgarråd, anser att det behövs förändring i Stockholms skolor.

– Det är påfallande många lärare som är missnöjda med hur saker och ting fungerar i Stockholm. Lärarna signalerar ganska tydligt att de har för stora administrativa bördor, att lönesystemet har varit dåligt och att många därför flera gånger har varit på väg att sluta, säger han.

Socialdemokraterna anser att styrande Alliansens nationella och lokala skolpolitik har misslyckats rejält, men sjunkande resultat, färre lärare per elever och tuffare ekonomi för Stockholms skolor, och förslår en rad förändringar i sitt budgetförslag.

– De tre viktigaste är att få ordning på lönesystemet, att se till att faktiskt börja på ett bättre sätt premiera bra lärare. Det andra är att skära i de administrativa uppgifterna och låta lärare vara lärare, säger Roger Mogert.

– Det tredje är att få ordning på IT-systemet, som så många lärare klagar på.

Grundskolläraren Elisabeth Karlsson anser att lärarna i Stockholm inte får det stöd de behöver från lokalpolitikerna och hoppas på förändring.

– Det sämsta med att jobba som lärare i Stockholms stad är nog den omfattande dokumentation och administrationen. Vi lägger ner ofantligt många arbetstimmar på att skriva om elever i stället för att jobba med elever, säger hon.

– Den höga arbetsbelastningen och den extremt låga lönen är absolut en bidragande orsak till att många lärare hoppar av. Och att man inte känner något stöd av sina politiker. De reformer som varit har inte skapat en skola för alla. Vi behöver reformer som låter lärare vara lärare, säger hon.

Lotta Edholm (FP), är skolborgarråd i Stockholm stad. 

80 procent uppger att de inte får tillräckligt stöd i sitt arbete av de lokala skolpolitikerna, vad anser ni om det?

– Det tar jag på mycket stort allvar. Det är självklart något vi måste följa upp och se över. Det vore naturligtvis intressant om man kunde utläsa vilken typ av stöd de anser sig sakna. Men det är uppenbart att vi här har mycket att göra, säger Lotta Edholm. 

Finns det åtgärder ni vill genomföra för att förbättra skolorna i Stockholm, i så fall vad?

– Det pågår ett stort arbete för att höja kunskapsresultaten än mer i Stockholms skolor. I år har vi bland annat infört rätt till läxhjälp, sommarskola och lördagsgymnasium för alla som behöver det. Vi har infört ett tionde skolår som vänder sig till de elever som misslyckats med grundskolan och som saknar behörighet till gymnasiet. Med mindre grupper, skickliga lärare och höga förväntningar har projektet med tionde skolår lyckats mycket bra.

Elisabeth Karlsson är g rundskollärare i Stockholm och anser att lärarna inte får det stöd de behöver i skolan av politikerna och efterfrågar förändring.
Elisabeth Karlsson är g rundskollärare i Stockholm och anser att lärarna inte får det stöd de behöver i skolan av politikerna och efterfrågar förändring.
klar

Artikellänk är kopierad

Sebastian Chaaban
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro