ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Stöd för Förifart Stockholm

metro · 16 Aug 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Nu svänger länsstyrelsen i Stockholm och säger ja till det kontroversiella förslaget Förbifart Stockholm, som innebär att E 4 dras under Mälaröarna.

Tidigare har myndigheten förordat en lösning närmare Stockholms innerstad, den så kallade Diagonal Ulvsunda. Men sedan Vägverket och samtliga berörda kommuner uttalat sig för Förbifart Stockholm har landshövding Per Unckel anslutit sig. Det definitiva beslutet fattar regeringen efter prövning enligt miljöbalken.

- Vi måste få en väg till stånd annars kan vi inte avlasta innerstan, säger Per Unckel till DN:s nätupplaga.

Riksantikvarieämbetet och miljöorganisationer är emot Förbifart Stockholm och pekar på riskerna för naturen på Lovön och Drottningholms slott.

Per Unckel menar att länsstyrelsen hade två riksintressen att väga mot varandra: behovet av vägen mot natur- och kulturmilön på Lovön. Och valet föll på vägen, trots att den väntas medföra skada på ön.

Hur problemen med trafiken inom och genom den expansiva Stockholmsregionen ska lösas har diskuterats i årtionden. Om regeringen senare i år beslutar om Förbifart Stockholm kan bygget enligt Vägverket starta tidigast 2008 och vara klart efter åtta år. Leden skulle kraftigt avlasta den redan hårt trafikerade Essingeleden.Förbifarten byggs från Kungens kurva söder om Stockholm via Sätra, Kungshatt, Lovön, Vinsta och Hjulsta för att ansluta till dagens E 4 vid Häggvik i Sollentuna kommun. Den blir cirka 21 kilometer och av den sträckan ska 16 kilometer vara tunnel.Länsstyrelsen kräver i sitt beslut bland annat att regeringen vid ett beslut ser till att skydda Mälaren, som är Stockholmsregionens viktigaste vattentäkt.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro