ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOFI Priskrig på nätmusik

Stockholm David Baas · 12 Sep 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

- Folk säger hela tiden att det är för dyrt, men priserna pressas ganska kraftigt, säger Janne Svensson, vd för World internet instutite som forskar om människor nätvanor.

Nu lanseras tjänsten Emusic i hela Europa. En miljon låtar från främst independentskivbolag säljs i abonnemangsform om 40, 65 eller 90 låter. Priserna ligger på mellan två och tre kronor per låt.

Enligt Janne Svensson på World internet institute är det just prisfrågan som gjort att många avstått från att betala för musik på nätet.

Prispressen började smått för några år sedan när Apples Itunes gav sin in på marknaden och satte prisstandarden på ungefär nio kronor per låt. Nu sänks den alltså betydligt.

Janne Svensson på World internet institute ser att i takt med att allt fler hushåll får bredbandsuppkoppling och att alltfler mp3-spelare säljs blir musiktjänster på nätet mer intressanta.

- Det leder till ökad försäljning. När det kommer in en ny aktör måste de andra haka på, säger han.

David Baas [email protected]

LIFT-OUT: Spana in Pricerunner´s prisjämförelse om nätmusik på sidan 3.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm David Baas
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro