ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOFIN Lyxbilarnas återkomst

Stockholm marcella mravec · 12 Aug 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Inte sedan 80-talet har så många lyxbilar blåst förbi i ytterfilen. Men om bilköparna under IT-eran var svaret på 80-talets börsyuppies, får man gå längre tillbaka i tiden för att hitta de nya lyxåkens ideal. Lamborghini går mot sitt bästa år någonsin och Lexus fortsätter sin väg mot målet att sälja 600 000 bilar 2010. Stefan Granström på Porsche center i Stockholm tycker inte att det handlar om ett yuppiefenomen. – Det var snarare under IT-eran man kunde prata om en yuppieera, nu är kundkretsen mycket mer blandad. Han har förmodligen rätt. De nya lyxbilsköparna skulle aldrig kategorisera sig som yuppies. Snarare konossörer. – Vi kallar det konnossörsskap – man vill signalera att man är en kännare. Förr var lyxkonsumtion en vräkighet, men nu vill man vara en finsmakare. Man är så kunnig att man bara väljer det bästa, säger Nils Bohlin, trendanalytiker på Handelns utredningsinstitut, HUI. Han menar att konnossörskapet går igenom i all konsumtion – intresset för ursprungsmärkt kött och svåruttalade kakaobönor. – Lyxkonsumtionen nu är en backlash mot 90-talet och den ironiska generationen. Förr var allt ett skämt och inget gick att ta på allvar, men nu vill man tillbaka till kunskapen. Att man köper en Ferrari är inte att man vill visa hur mycket pengar man har – man vill visa hur duktig man är, hur mycket man kan. Det har gått knappt två månader sedan vd:n Filip Larsson och företaget Autoropa slog upp dörrarna till sitt nya showroom i Stockholm. Här säljer man Maserati och Ferrari till de som vet lite mer. Och vill visa det. – Den nya trenden är att kunderna vill vara individualister. Folk vill sticka ut mer. Det har gjort att många gamla varumärken väckts till liv, man vill ha alternativ, säger Filip Larsson. – Det är en del av en livsstil, det är viktigt för många vad bilen signalerar, nu är kunderna väldigt specifierade i vad de vill ha. Det är en fördel med våra varumärken där man faktiskt kan välja vilket läder man vill ha och hur sömmarna ska se ut. Det finns en miljon kombinationer.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm marcella mravec
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro