ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOFIN metrorapport m faktaruta

Stockholm Anders Göransson · 8 Aug 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Tidningskoncernen Metro International går allt bättre - även utanför Sverige. Nu gör företaget, med 69 editioner i 21 olika länder, för första gången hittills vinst på halvårsbasis. Gårdagens delårsrapport visar ett rörelseresultat före skatt på drygt 18 miljoner kronor för första halvåret. Det kan jämföras med en förlust under motsvarande period i fjol på 96 miljoner kronor. I Sverige har tidningen länge gått bra och året första sex månader var inget undantag - resultatet före skatt blev cirka 65 miljoner kronor. Försäljningen ökade med 12 procent. I och med lanseringen i Norrland ökade läsekretsen i Sverige till 1,6 miljoner personer per dag, vilket med marginal gör tidningen till landets mest lästa. Hittills i år har Metro startat nya upplagor i Tjeckien, Spanien, Mexico och Kroatien. Enligt Metro Internationals vd Pelle Törnberg kommer satsningen att fortsätta. – Vi kommer att fortsätta att göra nya investeringar, men på ett balanserat sätt med fokus på lönsamhet, säger han i en kommentar. Även om Metro International gjorde sitt bästa halvårsresultat hittills hade marknaden förväntat sig mer. Aktien föll med sex procent under gårdagens handel på Stockholmsbörsen. METRO

Fakta: Metro är visserligen gratis, men har fler förmögna och inflytelserika läsare än Financial Times, visar European Media Marketing Survey. Av de 13 procent rikaste europeerna läser 1,6 miljoner Metro dagligen, medan den prestigefyllda brittiska tidningen endast når 550 000, enligt undersökningen. Totalt har Metro 13,9 miljoner dagliga läsare i Europa. METRO

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro