ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOFIN mycket godisreklam är det

Stockholm Anders Göransson · 11 Apr 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Över 100 kilo reklamblad om året dråsar ner i brevlådan hos ett vanligt hushåll. En stor del av det handlar om ohälsosam mat och mycket tycks dessutom rikta sig mot barn. – Det är väldigt förföriskt, många stora bokstäver, bilder på prinsessor och annat. Även om reklarmen ger sig ut för att vara riktad till föräldrar så har vi sett tydliga exempel på att det är barnen som är målgruppen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumentråd, som tagit hjälp av medie- och komunikationsvetare på Lunds universitet för en undersökning av direktreklam till barn. Åtta barnfamiljer på olika håll i landet sparade all direktreklam under en vecka i november. Sammanlagt fick de 251 reklamutskick med totalt 4 569 annonssidor. Utslaget på ett år blir det 29 000 annonssidor och 104 kilo papper per hushåll. En femtedel av reklamen handlade om livsmedel, och av det gällde 18 procent rena onyttigheter som godis, snacks, glass, läsk och kakor. Det är för mycket, tycker Jan Bertoft. + Men är det konstigt att de vill sälja sina produkter? – Jo, om man betänker att det finns en tickande bomb som består i att barn blir allt fetare och allt mer överviktiga. Även om det råder fri etableringsrätt och föräldrarna har ett stort ansvar, så är det ändå viktigt att företagen också tar sitt ansvar. ANDERS GÖRANSSON

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro