ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOFIN Snygga expediter - en fara för kunderna

Stockholm David Baas · 21 Jun 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

- Vi ska ju helst vara rationella konsumenter, men här är det känslor som påverkar. Då är det större risk att du inte fattar så bra beslut, säger Claes-Robert Julander, professor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Claes-Robert Julander har tillsammans med sin kollega Magnus Söderlund genomfört experiment där försökspersoner besökt samma fiktiva butik eller rest med samma fiktiva flygbolag men möts av attraktiva respektive mindre attraktiva anställda.

I båda fallen visade sig kunderna som betjänades av den attraktiva personalen vara nöjdare med företagen än den andra gruppen.

- De attraktiva tillskrivs en rad positiva egenskaper som smittar av sig på hur man uppfattar företaget, säger Julander.

Bör butiksägare därför anställa snygg personal? - Jag vill inte dra så långtgående slutsatser. Man ska utbilda människor så att de skapar sin egen attraktivitet genom trevligt bemötande. Attraktivitet är inte bara utseendet utan också sättet att vara.

Ett bra knep mot att inte bländas av butiksexpeditens utseende och charm är att vara påläst och veta vad man vill ha när man kommer till butiken.

Enligt Claes-Robert Julander är det viktigt att tidigt börja upplysa blivande kunder om hur de påverkas av sina känslor.

- Jag tycker att man i konsumentutbildningen i skolan ska lära sig att man påverkas känslomässigt vid köp.

David Baas [email protected]

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm David Baas
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro