ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOFIN Sommarens vinnare och förlorare

Stockholm Peter Löwendahl · 8 Aug 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Öl, byggmaterial och mat. Det köper vi mer av när det är varmt. – Kanske inte mera mat, men vi handlar för mer pengar; man grillar mera och köper färdigmat, säger Michael Cronholm, detaljhandelsanalytiker på Handelns Utredningsinstitut. Andra branscher som lever upp under sommaren är sport- och fritidsaffärer, liksom järn-, bygg- och färghandlare. Nästan en tredjedel av deras försäljning sker under sommarmånaderna. Däremot har klädbranschen gått sämre i sommar jämfört med tidigare under året. – Våra siffror pekar på att maj gick väldigt bra, däremot så har junisiffrorna varit lite lägre. Det kan bero på att reorna inte sålt så bra som man trodde, men trenden inom klädhandeln är att man vill ha bort reorna, därför är det inte så konstigt att folk handlar mindre då. *Så det är mer en allmän trend än att det säljs mindre kläder för att det är varmt? – Jag tror det, säger Michael Cronholm. I restaurangbranschen är det, naturligtvis, de restauranger som har uteservering som är vinnarna i sommarvädret. Men de som tänkt ett steg till vinner nog i längden: – En del krögare har satsat på tält och överbyggnader och tagit in infravärme så man klarar även lite sämre väder, för att eliminera riskerna, säger Göran Granhed, branschekonom på Sveriges hotell- och restaurangföretagare. Peter Löwendahl-Nyrén [email protected]

Liten tvåa: Möbelbranschen är en av de branscher som pekas ut som förlorare i sommarvärmen. – Om det är väldigt fint väder så är det inte lika roligt att gå och handla möbler, vilket egentligen är en jättetrend. Det är nånting man väljer att göra när det är lite sämre väder, säger Michael Cronholm, detaljhandelsanalytiker på Handelns Utredningsinstitut. Ros-Marie Grusén, varuhuschef på Ikea i Barkaby, håller med – men ändå inte. – Under kortare stunder av sol så sjunker kundantalet, säger hon. – Men om vi tar den här sommaren så har det varit 4–5 veckor sol och då kommer kunderna till slut.

Faktaruta: Sommarvinnare: Öl Glass Sport Fritid Bygghandeln Dagligvaruhandeln Uteserveringar

Förlorare: Möbelhandlare Bokhandlare – ”Böcker säljs mera när det är lite sämre väder, fast man läser en hel del på stranden”, säger Michael Cronholm. Restauranger utan uteserveringar

Sommarens verkliga vinnare: Helgarderade uteserveringar, med tak/tält och infravärme.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Peter Löwendahl
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro