ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOINR Ann-Christin Nykvist

Stockholm David Baas · 27 Jun 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Varför tror du att branschen undanhåller konsumenterna den informationen? - Jag har nu träffat företrädare för branschen och de säger att för många varor är ursprunget komplicerat med många ursprungsländer. De har sagt att de håller med mig och ska nu se över sina märkningen.

Litar du på att de kommer att bättra sig? - Ja, det är en seriös bransch och de känner konsumenttrycket. Jag säger att de har till hösten på sig att förbättra sig. Sedan kan lagstiftning bli aktuell. Vi har ju också en standard i EU att ta hänsyn till så det är viktigt att driva frågan där också.

Undviker du själv att köpa till exempel fisk eller kött från vissa länder? - Jag känner mig trygg med kött som kommer från Sverige. Sedan har jag förståelse för att människor kan tycka att det är gott med kött från till exempel Sydamerika, men jag äter bara kött från Sverige.

Hur är det med fisken då? - Jag tycker att det är viktigt att veta var fisken som jag äter kommer ifrån. Därför har jag till exempel svårt att äta fiskpinnar. Jag vill också veta att fisken är lagligt fiskad.

Vill du inte säga om du undviker fisk som är fiskad i vissa hav? - Nej.

Du ska snart presentera lagförslag som ska förbättra för konsumenter som blir lurade på nätet. Vad ska du föreslå? - Förslagen handlar om alla elektronisk kommunikation. Vi har sett flera oseriösa företag som till exempel ägnat sig åt modemkapning, vilket lett till höga kostnader för konsumenten. Förslagen presenterar jag på fredag.

Handlar du själv på nätet? - Inte jag, men jag har barn som bor hemma som gör det. Jag har bokat resor på nätet.

Vågar du köpa saker på auktions- och annonssajter? - Ja, det vågar jag.

Ett annat besvärligt konsumentområde är påträngande telefonförsäljare. Vad planerar du att göra åt det? - Vi har en utredare som nu tittar på hur konsumenternas ställning ska stärkas. Det är ett stort problem med framför allt konsumenter som inte vet vilka avtal de ingått.

Störs du själv av telefonförsäljare? - Ja, det förekommer. Jag har en låg tålamodsnivå när jag är hemma och ledig. Jag tycker att de kan vara påträngande, men jag har inte spärrat min telefon mot telefonförsäljare i Nix-registret.

Har du blivit lurad som konsument någon gång? - Ja, det har jag säkert som de flesta andra. Det har inte rört sig om några större summor, men vi vet att alla småproblem kostar konsumenterna väldigt mycket pengar sammanlagt.

David Baas [email protected]

FAKTA: Dåligt ursprungsmärkning - Bara hälften av de 300 produkter som Jordbruksdepartementet undersökt hade en klar uppgift om varifrån de kommer. - Cirka 40 procent av kött- och charkprodukterna var korrekt märkta. - På 56 procent av tonfiskbrukarna, fiskgratängerna och fiskpinnarna gick det inte att läsa var fisken var fångad. - Coop, Ica, Axfood, Lidl ch Netto ingick i undersökningen och ingen matkedja klarade sig utan anmärkning. Källa: Jordbruksdepartementet

FAKTA: Ann-Christin Nykvist Yrke: Jordbruks- och konsumentminister (s). Ålder: 58 år. Familj: Gift, tre barn. Aktuell: Kräver att matbranschen blir bättre på att ursprungsmärka matvaror.

FAKTA: Nykvists tips för att bli en medveten konsument - Titta på förpackningen för där ska informationen finnas. - Fråga personalen i butiken om du är osäker.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm David Baas
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro