ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOINR Du är vad du äter

Stockholm Tomas Lundin · 9 Sep 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

I kvällens säsongspremiär av "Du är vad du äter" i TV3 får vi träffa Eva, som har blivit helt kidnappad av sötsuget och gått upp 35 kilo. En sockerberoende styrs av samma mekanismer som andra missbrukare, enligt Anna Skipper. – Många tror att sötsuget har med karaktär att göra, men det är ett kemiskt beroende som kan likställas med alkohol eller drogberoende. Om Eva var missbrukare så var sambon Hasse hennes langare. Han hade till och med förberett en akutväska med onyttigheter för att snabbt kunna stilla Evas abstinens om de skulle råka vara borta från hemmet. I säsongspremiären av "Du är vad du äter" hjälper livsstils-coachen Anna Skipper sockerberoende Eva,som gått upp 35 kilo på grund av sitt missbruk. Efter inspelningen har Eva lyckats behålla sin vikt, även om hon inte har följt kostråden slaviskt. – Det är svårt att undvika socker och kolhydrater helt, men jag tränar fortfarande och lämnar ofta kvar mat på tallriken. Tomas Lundin [email protected]

Så blir ma av med sockerberoendet. Det viktigaste är att minska mängden successivt genom att ersätta fler och fler produkter med sockerfattiga eller sockerfria alternativ, men inte sådana som innehåller konstgjorda sötningsmedel. Under en tvåmånadersperiod kan ni minska sockerintaget med minst 80 procent på det här sättet. De första veckorna kan abstinensen vara svår, med symptom som huvudvärk, magont, trötthet och ilskeutbrott, men efter sockeravvänjningen kommer maten smaka bättre och allt sött som ni åt förut kommer inte längre att smaka gott.

Anna Skippers alternativ till sockerhaltig mat.

Att äta:

Välj mat med lågt innehåll av fruktsocker, fruktjuicekoncentrat, kornmalt eller lönnsirap i stället för sockerfria livsmedel med aspartam.

Torkad frukt är ett bra alternativ till sylt eller socker i frukostgröten.

Honung och lönnsirap kan också användas som alternativ till socker.

Om du äter mindre portioner var tredje timma balanserar du blodsockret och håller sötsuget i schack.

Att dricka:

Blanda juice med kolsyrat vatten i stället för läsk.

Drick grönt te eller örtte som inte innehåller koffein.

Drick mycket vanligt vatten.

Lästips:

"Sockerbomben" av Bitten Jonsson

"Sockerfria Kokboken" av Bitten Jonsson

"Fettskrämd" av Lars-Erik Litsfeldt

"Den självläkande människan" av Sanna Ehdin

"Farliga Begär" av Lars Ohlsson

Hit kan du vända dig för hjälp med ditt sockerberoende:

Sockerberoendecenter i Huddiksvall: 0650-540 600

Overeaters anonymous: www.oa.org

Foodaddicts anonymous: www.faa.se

www.sockerberoende.se

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro