ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOINR hallå miljömetro (bild finns)

Stockholm Anders Göransson · 18 Nov 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Hallå där... ...Jan Snaar, miljöchef på Folksam, som undersökt hur miljömedvetna svenska företag är när de köper tjänstebilar.

+ Det vimlar inte av miljöhjältar bland företagen, va?

– Några finns det väl, inte så många som man skulle önska. Mer än hälften av de företagsbilar som köptes i Sverige i fjol drar minst en deciliter för mycket jämfört med vad de borde. Om de uppfyllde våra fullt rimliga krav skulle utsläppen av koldioxid minska med 24 000 ton om året.

+ Kan du nämna några företag som utmärker sig negativt?

– Sämst på vår lista hamnar Stefan Persson Placering AB, det är bilar som används i HM-koncernen. Läkemedelsbranchen, till exempel Astrazeneca, ligger också dåligt till.

Men det finns positiva undantag också?

– Ja, Metro till exempel, ni är duktiga, och även MTG. Coca-Cola är ett annat företag som är föredömligt på den här punkten.

Vad har företagen att vinna på att vara miljömedvetna?

– Det är egentligen en fråga om att anpassa sig innan man blir tvungen att göra det. Och kanske till och med få beröm för det. De som gör det under tvång senare kommer inte att få så värst mycket beröm.

ANDERS GÖRANSSON

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro