ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOINR Isabella Rossellini

Stockholm marcella mravec · 9 Sep 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Det är länge sedan Isabella Rosselini var för gammal. Som 54-åring har hon inte bara tre nya filmer som kommer ut i år, utan flera lukrativa reklamkontrakt. Ett av dem är svenska Lindex, tillsammans med en annan comebackande supermodell. – Jag känner Emma Sjöberg. För 15 år sedan gick vi en visning i Milano tillsammans, säger Isabella Rosselini. Det är ett tidstypiskt citat. De nya unga modellerna får slita hårt för något som ens liknar stjärnstatus, medan modellerna från supereran har blivit myter som fortfarande inte behöver stiga upp ur sängen för mindre 10 000 dollar om dagen. – Jag blev förvånad när jag såg Linda Evangelista på Vogues omslag, och flera andra modeller i stora jobb. Jag tror att det är ett krav från allmänheten – kvinnor vill se kvinnor i alla åldrar, och mer variation. Vissa kvinnor hatar att det bara finns magra, unga modeller.

• Är vi trötta på ungdom? – Kanske inte trötta, men jag hör bland mina vänner att man vill se andra kvinnor. Jag vet inte varför modet blev så smalt – att bara unga flickor fotograferades. Ett tag var modeller mer berömda än skådespelerskor, och sedan blev de berömda ansikten vars namn man inte visste igen. Det är lustigt hur modet förändras. Men jag är naturligtvis glad att det inkluderar mig, ha ha.

Det var annorlunda för några år sedan. Efter 14 år som kosmetikföretaget Lancôme fick hon sparken, eftersom hon var "för gammal". Isabella Rosselini reagerade genom att starta egna makeuplinjen "Manifesto". – Jag tror att det blev en stark reaktion hos många. Men jag tror att företagen börjar bli medvetna om att kvinnor vill ha något man kan identifiera sig med. Mode måste vara inkluderande, inte utesluta människor. Då vinner man kvinnors hjärtan.

• Du var en av de första som verkligen blev ett företags ansikte? – Jag var den första som var det så länge. Och det var också en period när modeller började bli kändisar. Det fanns en era på 60-talet med Twiggy och Veruschka, men sedan blev modellerna anonyma igen. Man kände igen dem, men man visste inget om dem. Men på 80-talet blev de kända igen, då hade modellindustrin stjärnglans.

Hon hatade göra reklam i början, har hon sagt i en intervju. Efter att ha filmat italiensk neorelism kändes manipulationen i reklam moraliskt fel. Men när hon får frågan nu – i kampanjtider, slår hon undan den. – Jag älskade att modella och mode. Jag läste till kostymdesigner när jag var 18, så jag var alltid intresserad av stil och kläder.

• Hur känns det att vara mer känd för reklam än filmerna? – Åh bra, jag tycker att modellandet definitivt är den av mina karriärer som gått bäst.

Trots det får hon fortfarande filmroller. På filmfestivalen i Venedig visades nyss Infamous "en ljuvlig film", där hon har en liten roll i Truman Capotes liv. Men hennes förhållanden med filmgiganterna David Lynch – som hon gjorde "Blue Velvet" med, Martin Scorsese och Gary Oldman är över. Som dotter till Ingrid Bergman och Paolo Rosselini kanske har hon alltid sökt sina likar. • När du växte upp, förstod du hur berömda dina föräldrar var? – Nej det gjorde jag inte när jag var barn. Jag visste det någonstans, men jag förstod nog aldrig hur berömda de verkligen var – som barn ser man bara sin familj och inte omständigheterna.

• Längtade du efter normalitet någon gång? – Jag tycker att jag hade en normal uppväxt. Den var inte abnorm på något vis – visst, mina föräldrar var berömda, men jag åkte buss till skolan, det var ett normalt liv.

Isabella Rosselini Ålder: 54 Familj: Två barn – och vill inte tala om sitt kärleksliv. Besöker Stockholm då och då, och framför allt hennes styvfars hus på Västkusten.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm marcella mravec
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro