ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOINR JK kritiserar polisen får telefonköer

Stockholm David Baas · 29 Jun 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Det var i april 2004 som tjänstemannen blickade ut från sitt tjänsterum och såg en man slå en kvinna i ansiktet. Kvinnan släpades sedan bort och en annan man hjälpte till att lyfta in henne i en bil.

Tjänstemannen ringde polisen, men blev sittandes i telefonkö i tio minuter. När han väl kom fram till växeln kopplades han vidare till länskommunikationscentralen och fick vänta ytterligare tio minuter i luren.

Polisen som svarade uppmanade tjänstemannen att direkt ringa tillbaka om de inblandade personerna skulle dyka upp igen.

Dagen därpå inledde JK en utredning om de långa väntetiderna. I ett svar till JK skriver länspolismästare Carin Götblad att en orsak till väntetiden är att samtal till polisens växel inte har högsta prioritet.

Väntetiden till länskommunikationscentralen anser Götblad dock vara "väl lång".

JK kritiserar nu Stockholmspolisen för den långa väntetiden.

David Baas [email protected]

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm David Baas
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro