ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOINR Kunskapskrav på elever redan i tredje klass

Stockholm Anders Göransson · 1 Dec 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Allvaret i skolan ska börja tidigare. Redan i tredje klass ska elevernas kunskaper testas i nationella prov. De som inte hänger med ska få bättre stöd, men kan också i värsta fall tvingas gå om en klass. – Det är inte för att jäklas med eleverna man ska ha kunskapskrav i skolan. Vitsen är vi ska kunna identifiera dem som inte har nått målen, att synliggöra dem, säger skolminister Jan Björklund (fp), som nu fortsätter att genomföra den skolpolitik som hans parti gick till val på. Inom en vecka kommer regeringen att besluta om att införa mätbara kunskapsmål i läsning, skrivning och räkning redan i tredje klass, det vill säga när eleverna är i nioårsåldern. Elevernas kunskaper kommer också att kontrolleras genom nationella prov till alla landets tredjeklassare, med början vårterminen 2009. Det som inte klarar målet ska få stödundervisning. Det kan handla om extralektioner, hjälp av speciallärare eller sommarkurser. – Ytterst finns också möjligheter att utöka skolgången med ett år, säger Jan Björklund. I dag är en stor del av stödinsatserna till elever som inte klarar kunskapsmålen koncentrerade till gymnasiets individuella program. Jan Björklund anser att de resurserna skulle göra betydligt större nytta om de sattes in långt tidigare, redan under de första tre skolåren. – Forskningen visar att om man inte läser sig läsa under de första skolåren är risken mycket stor att man inte gör det senare heller, säger han. ANDERS GÖRANSSON

Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas riksförbund:

– Det är glädjande att regeringen nu ser över grundskolepolitiken och visar handlingskraft. – Vi behöver fler speciallärare som kan hjälpa dem som inte klarar att lära sig läsa, skriva och räkna. Och vi får inte bara kontrollera, som skolministern talar så mycket om, utan också vidta åtgärder, vilket i klartext innebär resurser, för de elever som inte klarar målen.

Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet:

- Det är viktigt att Jan Björklund så tydligt markerar att resurser måste satsas redan i de tidigare åren. Lärare vet vilka elever som behöver extra hjälp och stöd. Det lärare behöver är verkliga möjligheter att sätta in de åtgärder som behövs. - Prov i sig innebär ingen ökad kunskap. Det avgörande är att eleverna har utbildade lärare med en lärarutbildning av hög kvalitet.

Marie Granlund (s), gruppledare och vice ordförande i utbildningsutskottet:

– Det här skapar en sortering och press på eleverna alldeles för tidigt. Alla vet redan vilka som släpar efter. Det handlar om att åtgärda det, inte om att införa nya utvärderingar. Lösningen är till exempel fler och bättre utbildade lärare och individuella utvecklingsplaner för varje elev.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro