ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOINR: Salong K – träning efter förlossning

Stockholm Ann Hagman · 19 Nov 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

/i toppboxen…/ Byline: av Sanna Johansson Bylinebild: Sanna J.jpg Rubbe: Sannas stil Eventuell underrubbe: Snygga skor - på nätet Du kan fynda fantastiska skor på nätet. Här är mina två favoriter just nu. Röd satinsko från www.asos.com 379 kr. Svart platåpump från www.ellos.se 549 kr.

Bilder: OBS! Dra stort på dem så att det inte blir massa tomrum i sidhuvudet!: rod.jpg, svart.jpg

/huvudartikel:/ /byline m bild: pernilla.jpg, mailadress: [email protected]/av Pernilla Ericson

/rubbe:/ Kom i mamma-form! /ingress:/ Många kvinnor som ständigt sågs med gymbagen över axeln innan de blev mammor, känner efter förlossningen att de inte hinner träna. - När allt fokus läggs på barnet är det lätt att glömma bort sig själv. Det är synd, för som mamma behöver du styrkan och konditionen som allra mest. Det blir mycket bära, lyfta, släpa de första småbarnsåren, säger Lena Holmsäter, SalongK.se:s kost-och hälsoexpert.

/bröd:/ Kondition: ”Hitta en motionskompis. Bestäm träff med en annan mamma, och gå tillsammans. Regeln är att gå en timme om dagen – inte bara strosa i butiker – och tre halvtimmar i veckan ska vara i sådant tempo att du blir svettig och lite andfådd. Ska ni fika, välj ett promenadmål långt bort.” Styrka: ”Musklerna i armar, rygg, ben och mage behövs mer än någonsin när du har ett litet barn. Mycket av träningen behöver du inte lämna huset för att göra. Gå i trappor, lyft vikter, gör situps och rygglyft framför TV:n. Fem minuters träning när bebisen sover har större effekt än du tror, om du gör det varje dag. Hellre ofta och lite än mycket och sällan. Köp en träningsmatta så blir det mer bekvämt.” Smidighet: ”Allt statiskt bärande gör en lätt stel. Det finns bra töj-och stretchövningar på DVD. Övningar för styrka, andning och avslappning rekommenderas också.” När du har barnvakt – bra träning: - Aeroics eller jympa, det är härligt att få svettas i grupp, till bra musik. - Stretching och Yoga, bra för en stel kropp. - Pilates, så att du orkar med den statiska ansträngningen, som att bära ditt barn en längre tid. - Simning, extra bra för dem som gått upp mycket i vikt under graviditeten, känner sig tunga eller har ont i kroppen. - Massage, unna dig en massagetimme eller lär din partner.

/ruta:/ Lena Holmsäter: Ålder: 48 år. Familj: Sambon Anders, barnen Julia, Hampus och Linus, plus 3 bonusbarn. Gör: Skriver artiklar om kost och hälsa i flertalet tidningar.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Ann Hagman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro