ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOINR Svenska invandrarkids sämst på matte

Stockholm David Baas · 15 Maj 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

- Det skiljer sig mycket mellan länderna i studien. I en del av länderna är skillnaden mycket stor, medan den är liten i andra länder, säger Andreas Schleicher på OECD till Metro.

I rapporten från den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD som presenterades i går har 17 länder studerats. Den visar att cirka 40 procent av de 15-åringar som invandrat till Sverige saknar grundläggande mattekunskaper, vilket är sämst bland alla länder.

Daniel Pettersson, doktorand i pedagogik vid Uppsala universitet, tror att det beror på att matteundervisningen i Sverige kräver goda språkkunskaper.

- I Sverige är matteundervisningen problembaserad, vilket bygger på att man måste använda språket. Rapporten säger med om språkkunskaperna än om mattekunskaperna, säger han.

Rapporten visar att kunskapsskillnaden i Sverige krymper när man jämför andra generationens invandrare med infödda svenskar. Samtidigt är skillnaden mycket mindre i andra länder.

I Hongkong och Kanada har andra generationens invandrarbarn till och med bättre matematikkunskaper än infödda elever.

Har den svenska skolan misslyckats? - Jag är inte nöjd så länge vi har elever som inte fullföljer grundskolan, men vi måste komma i håg att vi har tagit emot många som flytt från områden där skolväsendet inte är så utvecklat, säger skolminister Ibrahim Baylan (s) till Metro.

Baylan vill därför tillföra 1000 extra anställda till de 100 skolor med sämst resultat.

Ett annat förslag är att ge matteundervisning på modersmålet, men rapporten visar att de elever som använder det lokala språket hemma klarar matematiken bättre än de som talar sitt modersmål hemma.

Borde det inte satsas på svenskan istället för undervisning på modersmålet? - Det är viktigt att man lär sig svenska, men under tiden är det viktigt att man kan tillgodogöra sig matematikkunskaper. Då kan modersmålet vara en resurs, säger Baylan.

David Baas Patrick Ekstrand

FAKTA: OECD-rapporten - 17 länder med stor andel invandrare har studerats. - Invandrarpojkar har bättre mattekunskaper än invandrartjejer i de flesta länder, däribland Sverige. - Invandrarbarn är minst lika skolmotiverade som sina inhemska klasskamrater. - Invandrarelever klarar sig bättre i länder med lång tradition av invandring, som Hongkong, Kanada, Australien och Nya Zeeland. - En stor andel invandrare betyder inte försämrad integration eller störra kunskapsskillnader mellan invandrade och inhemska elever.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm David Baas
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro