ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOJOBB/Employer branding

Stockholm Ulrica Widsell · 1 Dec 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Citat: "Vi hjälper arbetsgivare i kriget om talangerna." Fredrik Stranne, vd Core:workers

Konkurrensen om kompetent personal hårdnar. Allt fler företag och arbetsplatser satsar därför på att marknadsföra sig som arbetsgivare för att nå ut och hitta rätt personer för jobben. I sepember i år startade byrån Core: workers i Stockholm, den första svenska byrån som helt och hållet satsar på marknadsföring av arbetsgivare, så kallad employer branding. Det handlar om att göra arbetsgivaren till ett eget varumärke, lockande och intressant för ny personal, och att leta upp och förse arbetsgivare med tänkbara anställda. – Att många söker ett ledigt jobb är inte autmatiskt bra. Får man tio ansökningr från rätt sorts personer är det mycket bättre än att få 1 000 ansökningar och de flesta är helt fel. Det gäller ju att hitta rätt person för ett jobb, säger Fredrik Stranne, vd på Core:workers. Förutom att det är en väldigt tidskrävande process att rekrytera en gång till om det visar sig att den man anställt inte riktigt passade är det också dyrt med felrekryteringar. – Man brukar räkna med att en felrekrytering kostar runt en halv miljon, konstaterar Fredrik Stranne. Flera stora företag som Folksam, Sony Ericsson och Nordea anlitar Core: workers. – För oss är det viktigt att jobba strategiskt med att attrahera nya medarbetare. Som just nu, när vi gör en stor satsning på att hitta nya säljare som ska sälja försäkringar. Det är jättevktigt att hitta dem som är rätt för oss, att det matchar. Det finns många konkurrenter som också letar personal, säger Harriet Pontán, personaldirektör på Folksam. Enligt Harriet Pontán är rekrytering ett ständigt probelm för många arbetsgivare. – Folksam är ett företag där många jobbar länge och det är relativt få rekryteringar. Då är det extra viktigt att det blir rätt. Samtidigt blir vi mer proffesionella i vårt sätt att rekrytera, säger hon. Core.workers analyserar och plockar fram målgrupper för framtida personal, gör koncept för platsannonser och information. – Många platsannonser är så allmänt hållna att de egentligen säger nästan igenting om arbetsplatsen. Det finns jättemycket att jobba med där, säger Fredrik Stranne. Core:workers lär också arebtsgivare hur de ska behålla duktiga och uppskattade meddarbetare. – Det är jättevikgit hur arbetsgivaren uppfattas internt, att personalen trivs och känner stolthet över att jobba där, säger Fredrik Stranne. Ulrica Widsell [email protected]

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Ulrica Widsell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro