ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STOLOK_dyra förseningar

Stockholm Mats Thoren · 8 Maj 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

I undersökningen, som är utförd av Transek, uppskattas den extra tid som förseningarna förorsakar resenärerna till 9 minuter per resa. Den totala samhällskostnaden för förseningarna uppskattas till mellan 5,8 och 7 miljarder kronor per år. – Siffrorna understryker betydelsen att man inte sätter Stockholm på undantag längre när det gäller investeringar i infrastrukturen – inklusive kollektivtrafiken, säger Peter Egardt, vd för Stockholms handelskammare. Den extra tid som förseningarna förorsakar resenärerna uppskattas till 9 minuter per resa. Undersökningen visar också att för att undvika konsekvenser av eventuella förseningar räknar resenärer med en extra tidsmarginal på i genomsnitt 8 minuter per resa. – Om jag själv måste lägga på 8 minuter för att komma till skolan eller jobbet i tid då är det något fel i systemet, säger Kjell Sevefjord, ordförande för Resenärsforum. Ungefär var tionde tur är mer försenad än 3 minuter, enligt SL:s egen statistik. I den här rapporten har man även tittat på vad resenärerna själva uppger i en webundersökning. Det visar sig då att var sjätte tur är försenad, men då är alla förseningar medräknade. – Som resenär har jag slutit ett kontrakt, köpt en tjänst, att jag ska kunna åka en viss tid och ankomma en viss tid. Lever man inte upp till det har man faktiskt brutit kontraktet och då får man sätta in åtgärder för att fixa det annars är det falsk marknadsföring, säger Kjell Sevefjord. SL:s ordförande Anna Kettner (s) hade inte tagit del av rapporten i går. Mats Thorén [email protected]

Slutsatser från undersökningen • Den extra tid som förseningar förorsakar resenärer uppskattas till 9 minuter per typresa i genomsnitt. Det motsvarar 68 timmar per år eller 11,7 arbetsveckor per år. • SL skulle kunna öka kollektivresandet med 9 procent om man kunde eliminera förseningarna. Det resandebortfallet motsvara uteblivna biljettintäkter på drygt 300 miljoner kronor. Undersökningen är utförd av Transek på uppdrag av av Resenärsforum, en nationell organisation för kollektivtrafikresenärer. Den uppskattade samhällskostnaden bygger på resenärens värdering av restiden. Källa: ”Resenärernas upplevelser av inställda turer och förseningar. SL som ett exempel – kartläggning och ekonomisk värdering av konsekvenserna (2006)"

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Mats Thoren
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro