ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

STONOJ P.Diddy

Stockholm Pontus Hammarlund · 5 Nov 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Den storskrävlande självgodheten lyste helt med sin frånvaro när P.Diddy mötte metroXpress för ett prat om kärleken till musiken och om sin roll som frontfigur för hiphop-kulturen. Samtalen med utvalda medier med anledning av MTV-galan försenas av att P.Diddy blivit krasslig efter några dagar i ett kyligt Europa. "Han måste först dricka sin mjölk med honung", upplyser skivbolagsrepresentanten upprepade gånger under en och en halv timme. Även om P.Diddy i dag är världens rikaste hiphopare är det musiken han brinner för. – Jag började som artist för att jag ville göra fet musik. Det älskar jag. Och jag gör vad jag kan för att vara den rollen trogen. Det var knappast en del av planen att det dessutom skulle bli ett varumärke av det, det bara blev så, förklarar P.Diddy. Han är mer än nöjd med att "Press Play", det första albumet på fem år toppar listan över USA:s bästsäljande album. Dels hjälper det honom att fortsätta fokusera på musiken, dels hoppas han att framgången inspirerar unga hiphoppare att ta makten över sina egna liv. – Många uppfattar mig som underhållare och blir förvirrade av budskapet, eftersom det som skrivs om mig mest handlar om festande, kvinnor och pengar. – Men jag vill inte vara den största "motherfucker" i hiphop. Jag ser mig själv som representant för hårt arbete och som en "hustler" i positiv mening, det vill säga den som inte slöar eller hänger i gathörnen. Jag har blivit en murbräcka för många färgade genom att understryka att de kan göra nåt, och bli nån, säger P.Diddy. Mot slutet av intervjun, träder marknadsföraren P.Diddy fram. För det är ju inte bara hiphopungdomarna som kan lära av honom, poängterar han. Den internationella skivbranschen som brottas med ekonomiska problem, skulle bli lite klokare av att snegla mot P.Diddys affärsimperium med skivbolaget Bad Boy och klädmärket Sean John. – Branschen måste förstå sitt eget värde och sluta undervärdera sig själv. Man måste bygga bolag kring musiken – som vi gjort med Bad Boy. Jag tror att musikbranschen kommer att bli mycket mer artiststyrd i framtiden, säger P.Diddy. Och så är sittningen med hiphop-ikonen över. Fler intervjuer väntar och han ber om ursäkt en sista gång för att vi fick vänta. P.Diddy spelar på MTV Europe Music Awards i Bella Center i morgon.

Susan Larsen Metroxpress

Fakta: P.Diddy Född i Harlem i New York 1970 som Sean Comb. Namnet Puffy fick han som barn. Han slog igenom som Puff Daddy 1997 med hyllningssången I´ll be missing you" till vännen Notorius B.I.G, som sköts till döds samma år. Uppståndelse blev det år 2001 när han och dåvarande flickvännen Jennifer Lopez var inblandade i ett skottlossningsdrama utanför en nattklubb. De togs till förhör, men friades. Förhållandet tog slut efter händelsen. Samtidigt ändrade han namn till P.Diddy. Förra året ändrade han det i gen till Diddy, men menar i dag att det mest var på skämt. Folk får kalla honom vad dom vill. P.Diddy har gett ut fyra album. Det senaste "Press Play" kom ut i oktober i år.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Pontus Hammarlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro