ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Stor lista: Här är 16 positiva hälsoeffekter du kan få av träning

Filip Häggberg · 2 Maj 2019
Uppdaterad 18 Jun 2019
Träning och motion minskar risken för att dö i förtid och ger dig bättre humör, bland annat. Se hela listan längst ned i artikeln!

Träning och motion minskar risken för att dö i förtid och ger dig bättre humör, bland annat. Se hela listan längst ned i artikeln! Foto: Unsplash/Pixabay


Att träning och rörelse är bra för kroppen vet alla. Men vilka fördelar handlar det om och hur fysiskt aktiv måste du vara för att få dem? Metro reder ut.

klar

Artikellänk är kopierad

Det finns fortfarande mycket att ta reda på när det kommer till hur fysisk aktivitet påverkar din hälsa.

Men flera saker vet vi redan – ju mer du tränar och motionerar, desto friskare blir du. Det gäller även dig som fram till nu inte alls varit fysiskt aktiv – börjar du kommer det att få positiva effekter på hur du mår.

Det har forskningen slagit fast sedan länge.

Hur stora är då hälsoeffekterna av träning? Och hur mycket måste du röra på dig för att få ta del av dem?

Den allmänna rekommendationen säger att du ska röra dig ungefär 30 minuter varje dag för att kunna förvänta dig en god hälsa. Där handlar det om att komma upp i en högre intensitet än vad du gör under resten av dagen – du ska bli lätt andfådd och inte kunna prata helt obehindrat. Den här halvtimmen får gärna vara uppdelad, men rörelseperioderna ska pågå i minst tio minuter.

”Allt beror på vem du är”

Men faktum är att den där halvtimmen kan vara betydligt kortare beroende på vem du är.

–  Rör du dig ingenting så har varje ökning ett stort värde. Om du börjar promenera tio minuter om dagen så ger det effekt, även om den allmänna rekommendationen är högre, säger Carl Johan Sundberg, professor i arbetsfysiologi vid Karolinska institutet.

– För en person som är överviktig, har högt blodtryck och diabetes så har träningen extrema effekter som skyddar personen. Är man sjuk, eller har risk för en sjukdom, då kan träningen förebygga det. Allt beror på vem du är, fortsätter han.

Carl Johan Sundberg.
Carl Johan Sundberg.Foto: Ulf Sirborn

Om vi i stället pratar om en frisk person blir effekterna inte lika drastiska – men fortfarande väldigt nyttiga.

– Du mår bättre och har bättre livskvalitet. Livets värde höjs och du fungerar bättre. Du får också en bättre viktkontroll och det gäller i princip alla som tränar vilken ålder du än är i.

Man kan säga att effekten ökar ju mer otränad du är när du börjar?

– Det kan man säga generellt, ja.

Ju mer träning desto bättre – men det finns en gräns

Men hur var det nu med mängden träning? För otränade personer kan alltså så lite som tio minuters promenad om dagen ge hälsovinster.

– Men du får ett mycket större skydd om du gör mer. Rekommendationen är som sagt 30 minuter där du kommer upp i puls, och man brukar säga att du får större effekt av 60 och kanske till och med 90 minuter, om vi tar raska promenader som exempel.

– Sen börjar det klinga av ordentligt, går du upp till 120 eller 200 minuter är det ingen hälsovinst att tala om. Kommer du upp till 20 timmar i veckan finns det skaderisk och annat, så det är ingenting man rekommenderar, säger Carl Johan Sundberg.

Detsamma gäller för styrketräning – har du inte tränat det tidigare krävs det bara lite för att ge effekt, medan en högre dos ger större hälsovinster.

Hur kommer det sig att träning kan ha så stor effekt på vår hälsa och våra kroppar?

– För att vi är skapta för rörelse och många människor rör sig inte i dag. En organism som är gjord för att visst ändamål lider ju av att man inte exponerar sig själv för det som evolutionen har skapat.

– Det viktigaste är att göra något och ta det gradvis. Och inse att man mår bättre och känner sig bättre.

pil
Lista: 16 hälsoeffekter du kan få om du tränar

Motion och träning gör din kropp mycket gott oberoende av vem du är och hur ditt liv ser ut i dag. Här är 16 effekter som många kan vänta sig om du kommer upp till minst 30 minuters pulshöjande rörelse per dag. För vissa av effekterna kan det krävas en mindre – och i några fall högre – dos träning.

• Du minskar risken för att dö i förtid. Enligt en kanadensisk översiktsstudiekan du minska risken med upp till 50 procent.

• Du kan minska risken lika mycket, med 50 procent, att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, enligt samma studie.

• Du kan minska risken att drabbas av flera former av cancer. En amerikansk metastudie har visat att fysiskt aktiva personer verkar minska risken för tjocktarmscancer med 40 procent och bröstcancer med upp till 30 procent.

• Du minskar risken att få diabetes typ 2 med upp till 60 procent, enligt flera studier.

• Du minskar risken att få alzheimers och demens, enligt flera studier, bland annat en brittisk översiktsstudie.

• Du minskar risken att få stroke med upp till 20 procent, enligt en världsomfattande studiefrån 2016.

• Du får bättre humör och blir gladare, samtidigt som du minskar risken för depression och ångest, enligt flera studier.

• Det blir lättare för dig att hålla vikten och träningen kan hjälpa dig att gå ned i vikt, om du vill det.

• Du förbättrar din kognitiva förmåga och får det lättare att ta in information. Du kan också få ett bättre minne, enligt flera studier.

• Blodsockret, blodfetterna och blodtrycket förbättras.

• Ditt immunförsvar förbättras, enligt en tysk översiktsstudie.

• Chanserna till en bra livskvalité som äldre ökar markant, enligt flera studier.

• Din sömn förbättras.

• Din insulinkänslighet förbättras.

• Din kropp får ett bättre skydd mot förkylningar och andra infektioner, enligt flera studier.

• Du får mer ork och energi.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro