ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Storföretag raggar gymnasieungdomar

Aron Andersson · 28 Jan 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Bolmér, rekryteringsansvarig på Sony Ericsson.
Johan Bolmér, rekryteringsansvarig på Sony Ericsson.
20-åriga Sandra Jasinska som går sista året på Norra Reals naturvetenskapliga linje i Stockholm.
20-åriga Sandra Jasinska som går sista året på Norra Reals naturvetenskapliga linje i Stockholm.

Fler och fler ingenjörer behövs. Men de är svåra att hitta. Nu vänder sig företagen till gymnasieungdomar.På Elektronikmässan i Älvsjö som inleddes idag samlas under namnet "Showcase Sweden" ett tiotal svenska företag såsom Sony Ericsson och SAAB. Målet är att få upp intresset för ingenjörsyrket.– Vi behöver hundratals ingenjörer, varje år, säger Johan Bolmér, rekryteringsansvarig på Sony Ericsson.

Vad bristen på ingenjörer beror på har han svårt att sätta fingret på.– Det är är ju en lång utbildning. Men vi har den fördelen att vi har ett ganska etablerat varumärke.På mässan är företagen för att träffa ungefär 800 gymnasieungdomar.– Vi försöker förklara hur det är att jobba hos oss, hur arbetsveckan ser ut och trigga dem att söka till ingenjörsutbildningar.

En av studenterna på plats är 20-åriga Sandra Jasinska som går sista året på Norra Reals naturvetenskapliga linje i Stockholm. Hon upplever inte att hennes vänner är ointresserade av en karriär på ett teknikföretag.– Det är ganska många som vill bli ingenjörer. Jag tror att bristen beror på att utvecklingen går så fort, inte på ett ointresse, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro