ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Stormigt år för Instragram

Johan Nylander · 17 Apr 2013
Uppdaterad 17 Apr 2013

klar

Artikellänk är kopierad

Mark Zuckerbergs hastiga köp av Instragram har hittills visat sig vara en problematisk affär. Fortfarande skramlar fototjänstens kassa tom.

Det har gått ett år sedan Facebook köpte Instagram för svindlande 5 miljarder kronor och fotoappens grundare Kevin Systrom och Mike Krieger lämnade sitt lilla kontor i San Fransisco och flyttade in på Facebooks gigantiska campus, skriver Svenska Dagbladet.

Men trots att nya funktioner och fotofilter lagts till och en djup integration med Facebook gjorts är det fortfarande tomt i Instagrams kassa.

En av anledningarna är den användarstorm som blossade upp kring ändrade användarvillkor för några månader sedan, där Instragram skulle kunna sälja vidare användarnas bilder. Medlemmarnas namn, bilder och kommentarer skulle också få användas i appens annonser.

Bolaget tvingades att backa, och något nytt annonsupplägg har ännu inte presenterats, skriver SvD.

Köpet beskrivs också som en snabbt och slarvigt ihoprafsad affär. Facebooks grundare Mark Zuckerberg uppges själva ha förhandlat fram affären – på 48 timmar. Han sägs ha haft panik för at Google eller Twitter skulle hinna före.

Instragram har drygt 100 miljoner aktiva användare per månad som lägger upp mer än 40 miljoner bilder varje dag, enligt SvD.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Nylander
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro