ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Storsäljande trillingar

Billy Andersson · 8 Maj 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Lika som bär? Trillingarna Citroën C 1, Toyota Aygo och Peugeot 107 är Sveriges billigaste bilar.  

Lika som bär? Trillingarna Citroën C 1, Toyota Aygo och Peugeot 107 är Sveriges billigaste bilar.  


klar

Artikellänk är kopierad

BILFAVORITER. Toyota Aygo, Citroën C 1 och Peugeot 107. Det är de nya svenska storsäljarna.

Tre små citybilar som visar åt vilket håll den svenska bilparken är på väg. Det vill säga billiga miljövänliga fordon.Om de här bilarna skulle vara en och samma bil skulle de ligga på åttonde plats på försäljningslistan, strax efter tjänstebilsfavoriten Audi A 4.Hemligheten är att de tre bilarna faktiskt är enäggstrillingar med olika frisyrer.I grunden är det en Toyota som Citroën och Peugeot har hjälpt till att utveckla. Bilarna tillverkas parallellt i en ny fabrik i den tjeckiska staden Kollin. Konstruktionen är enkel (vid ett test i en brittisk biltidning tog det ett team mekaniker fem timmar att plocka ned en Aygo till sina minsta beståndsdelar) vilket, förhoppningsvis, innebär mindre krångel och billigare verkstadsbesök. Och de är naturligtvis billigare att tillverka. I biltest efter biltest, både i svenska och i utländska tidningar, kommer testarna fram till att det inte går att skilja bilarna åt.

Det enda som skiljer är några emblem, motorhuvar, ljusen och delar av bakluckan. Alltså bara kosmetika. De flesta anser att Aygon är snyggast,  men det är en smaksak. Interiören i bilarna är exakt likadan. Trots litenheten förvånas nästan alla biltester av att bilarna är så rymliga för fyra personer. Under huvarna finns en trecylindrig motor på 68 hästkrafter. Vilket naturligtvis är mer vettigt än de hästkraftsmonster som är vanliga i dag. De här är Sveriges billigaste bilar om man bortser från den gammalmodiga Chevrolet Matiz. Det här är också några av Sveriges minst klimatförstörande bilar vilket ger en premie på 10 000 kronor från staten. Det vill säga att priset ligger på runt 80 000 kronor. Där är förklaringen till förra månadens försäljningsexplosion.

Nackdelarna då? Ja, bagageutrymmet är inte stort men det är nästan fånigt att klaga på när det gäller en citybil. Säkerheten är också bra. Fullt av krockkuddar och abs-bromsar i alla tre modellerna. Trillingarnas problem är att de flesta andra bilar är så stora och farliga att krocka med.– Om alla bilar var i den här storleken så skulle de vara väldigt säkra, säger Terje Eklund på Motormännen.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro