ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Storsatsning för att stoppa våldet i skolor

Fredrik Beckman · 14 Nov 2012
Uppdaterad 14 Nov 2012
Åsa Carlsson, från stiftelsen Friends, är försiktigt optimistisk till den nya  gemensamma handlingsplanen i Göteborg.

Åsa Carlsson, från stiftelsen Friends, är försiktigt optimistisk till den nya  gemensamma handlingsplanen i Göteborg. Foto: Henrik Brunnsgård


Barn som är rädda att gå på rast, misshandel och hot. Nu ska samsyn och snabbhet minska våld och kränkningar i Göteborgs skolor.

klar

Artikellänk är kopierad

– Men det gäller att alla står bakom och att det blir ett aktivt arbete. Annars blir det bara ett dokument, säger Åsa Carlsson, regionchef på stiftelsen Friends.

I ett och ett halvt år har representanter från polisen och utbildningsförvaltningen i Göteborg arbetat fram riktlinjer för hur alla Göteborgs skolor ska arbeta för att minska våld, hot och kränkningar bland elever.

– Det här är nödvändigt. Vi ser en hel del negativt i skolorna. Vi vet att många barn lägger den mesta av sin lektionstid att fundera på hur man ska komma undan sina banemän på rasten, säger Even Magnusson, polisen i Göteborg, som tillsammans med Lena Larsson Leijon från utbildningsförvaltningen och Christer Lundberg, som har hand om skolfrågor i projektet Ung och Trygg, tagit fram de nya riktlinjerna.

– Många unga säger att det är jävligt att råka ut för en kränkning på skolan, men att se att vuxna blundar är ännu värre. Det föder många av morgondagens gärningsmän. Vi hoppas att det här kan göra skillnad.

Nu ska de ut på skolorna för att få dem att börja med det nya arbetssättet. Det kommer att ske genom 43 stormöten runt om i Göteborg. 

I april hoppas Even Magnusson att informationsarbetet ska vara klart.

Stiftelsen Friends arbetar aktivt mot mobbning och kränkningar i skolmiljö. Där är man försiktigt optimistisk till det nya projektet.

– Det är bra att man har ett grundförhållningssätt att förhålla sig till. Men man måste också utgå från varje skola. Det går inte att hantera alla lika om de har olika förutsättningar, säger Åsa Carlsson.

Hon tycker att det finns skillnader i hur bra Göteborgs skolor är att hantera frågor om våld och kränkningar.

– En del är duktiga. Men det här är en fråga där man inte kan säga ”nu är jag klar”. Det är en fråga man ständigt måste arbeta med för att få resultat, säger Åsa Carlsson.

Situationen på skolan får färgkoder:

Grönt

Då råder normalläge i vardagen. Skolpersonalen ska arbeta för att skapa företroende mellan elever och vuxna. Om de känner oro för att ett barn blir kränkt eller kränker ska det ske samtal med föräldrarna. Det ska kontinuerligt arbetas med att förbättra rutiner för hur skolan ska hantera våld, trakasserier och kränkande  behandling i skolan.

Gult

I det här läget har det blivit en kultur med mycket stök i klassrummet, mycket skolk och vissa elever börjar vara mer i korridoren än klassrummet. En typisk utveckling är att elever börjar leka maktlekar och det förekommer mobbning. Läge gult räknas som höjd beredskap och rektorn tar ansvaret. Skolorna ska också få tillgång till en kontaktpolis. 

Rött

Maktlekar och mobbning övergår i misshandel för att situationen ska benämnas som röd. Elever som kommer till skolan narkotikapåverkade förekommer i scenariot. Dessutom kan stöld, rån och övergrepp ske inom skolans värld.  I det här läget ska polis tillkallas, enligt handlingsplanen,  för att hjälpa till att komma tillrätta med problemen.

Svart

Om situationen inte förbättras öve rgår läget till svart. Då blir situationen i den specifika skolan till  en angelägenhet för hela stadsdelen. Ansvaret för situationen hamnar då på chefen för skolorna i stadsdelen, che fen för fritid, socialchefen och polischefen i området. Handlingsplanen innebär att på varje färgnivå ska alla veta vad personalen ska göra för att minska våld och allvarliga händelser.

klar

Artikellänk är kopierad

Fredrik Beckman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro