ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Storväxta kunder får betala mer på Lindex

Emma Petersson · 12 Maj 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

Under helgen pågick ett behåkrig i England när klädkedjan Marks & Spencer tänkte ta mer betalt för behåar i större storlek. Även svenska klädkedjor tar extra betalt av sina storväxta kunder.

På både Lindex och KappAhl får du betala 10 kronor mer för ett 5-pack med strumpbyxor i de större storlekarna 44-52 än vad de mindre storlekarna kostar. Från Lindex och KappAhl säger man att anledningen till den högre prissättningen är att det är mycket dyrare att tillverka strumpbyxorna i de större storlekarna.– Den större storleken sys på ett annat sätt för att passformen ska bli så bra så möjligt och kräver en annan maskin som kan sy bredare samtidigt som det krävs mer material, säger Ola Thorén, informationschef på KappAhl.Men det är inte alla större strumpbyxor som kostar mer. Köper du istället strumpbyxor i 1-pack så kostar de lika mycket oavsett storlek.– Det beror på att man där har kunnat pressa inköpspriserna och det gör att vi kan justera priserna till samma nivå i butik, säger Sara Carlsson, informationschef på Lindex.Hur motiverat tycker ni det är att kunder som drar en större storlek tvingas betala mer för sina strumpbyxor?– Vi jobbar alltid med att försöka hålla samma priser men i vissa fall blir det som med 5-packen där man får betala mer och det är bara att beklaga, säger Sara Carlsson.–Vår grundfilosofi är att alltid ha samma pris på samma produkt oavsett storlek. När det gäller 5-packen med strumpbyxor så tycker jag ändå det är motiverat att ta ett högre pris då de skiljer sig från de mindre strumpbyxorna i och med att de sys på ett annat sätt för att få en så bra passform som möjligt, säger Ola Thorén.

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Petersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro