ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Streckkoder sparar miljarder för handeln

Stockholm TT · 29 Maj 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

I en ny, 55 sidor lång, rapport från Handelns utredningsinstitut (HUI) beskrivs streckkodernas förträfflighet och utvecklingspotential.

Systemet har lett till snabbare och effektivare distribution av varor till butikerna, att färre felleveranser görs och att färre anställda behövs. Butiker, grossister, distributörer och producenter är alla vinnare i streckkodsvärlden. Arbetsgivarna är också nöjda med att ha lyckats minska antalet anställda i dagligvaruhandeln från 112 500 år 1990 till 83 800 år 2004.

En stor fördel för handeln är också att streckkoderna snabbt kan leverera information om vilka varor som säljer bäst respektive sämst. Kunderna då? Ja, kunderna är också vinnare eftersom priserna påverkas nedåt av den ökande effektiviteten inom detaljhandeln. Enligt utredningen ger streckkoderna upphov till besparingar för konsumenterna på mellan 5 och 10 miljarder kronor varje år.

En annan konsumentfördel är att man via streckkoderna snabbt kan ta fram vilka varor som framställts under en viss tidpunkt i tillverkningsprocessen.

Den funktionen användes till exempel när man hösten 2005 upptäckte ehecsmitta i ett paket köttfärs köpt i en matbutik. Företaget kunde snabbt gå in i systemet, lokalisera köttfärspartiet och varorna plockades bort. Samtidigt spärrades den aktuella streckkoden i alla butikens kassor över hela landet och förhindrade köp av köttfärs från just det partiet. Självskanning En annan företeelse inom handeln som blir allt vanligare är självskanning. Kunden gör själv kassaarbetet genom att själv läsa av varans pris innan den placeras i varukorgen. Den sammanlagda summan är då bara att läsa av för kassörskan som fortfarande finns kvar för att ta betalt. Här finns företagsvinster att hämta och kunden slipper stå i långa kassaköer, enligt rapporten.

Och ju fler som använder samma system desto större kan informationsutbytet mellan användarna bli och kunskapen om kundernas val kan användas av till exempel centrala inköpsavdelningar och leverantörer.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro