ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Studie: Sova i kapp på helgen räcker inte

Linnea Bergman · 1 Mar 2019
Uppdaterad 1 Mar 2019
I studien fick intervjupersonerna bara sova fem timmar per natt under fem dagar i sträck.

I studien fick intervjupersonerna bara sova fem timmar per natt under fem dagar i sträck. Foto: TT. A


Det hjälper inte att sova ikapp på helgen om du sover för lite i veckorna. Risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes ökar ändå, visar en ny studie.

klar

Artikellänk är kopierad

Tillhör du dem som naggar på sömnen under arbetsveckorna, men tar sovmorgon på lördag och söndag?

Då kanske det är läge att tänka om. Hälsoriskerna med att sova för lite kan inte kompenseras av att sova ikapp på helgen, visar ny forskning från University of Colorado Boule, något som även SVT rapporterat om.

– Sömnbrist kan påverka oss fysiskt på en mängd olika sätt. Det kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom och viktuppgång. Det kan minska insulinkänsligheten och därmed öka risken för diabetes, säger forskaren Cristopher Depner vid University of Colorado Boulder i ett klipp som universitetet publicerat i samband med studien.

Sötsuget ökade i takt med sömnbristen

I studien fick försökspersonerna sova fem timmar per natt under fem dagar. De började då äta mer sötsaker. När de fick sova ut under två dagar slutade de äta lika mycket sötsaker.

quotation startMan kan ta en timme från tv-tittandet eller från mobiler och datorer för att få den rekommenderade sömnen.quotation end

Men med sömnbrist fem dagar i rad till efter det ökade sötsuget hos försökspersonerna igen. Denna gång fick de även en minskad insulinkänslighet, något som kan vara en riskfaktor för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Om man jämförde med en kontrollgrupp som sov fem timmar under hela perioden var den minskade insulinkänsligheten till och med värre hos dem som hade fått sova ikapp under helgen.

Forskare: Lägg ner mobilen och satsa på sömnen

Lösningen är enligt forskarna att försöka hitta en regelbunden sömnrutin som funkar både på veckorna och på helgen.

– Vi rekommenderar regelbundna sömntider. Man kan ta en timme från tv-tittandet eller från mobiler och datorer för att få den rekommenderade sömnen, säger forskaren Ken Wright från University of Colorado Boulder.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Bergman
Linnea Bergman
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro