ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sturegallerian stoppar trosreklam

Gustaf Eriksson · 6 Nov 2013
Uppdaterad 6 Nov 2013

Texten "Please, please him vid lila spetstrosor inför Fars dag väckte avsky. Nu stoppar exklusiva Sturegallerian annonserna: "Det är olyckligt om vissa känner sig förolämpade."

klar

Artikellänk är kopierad

Sturegallerian stoppar trosreklam 
  Bilden på reklamen spred sig snabbt på internet under tisdagen.
Sturegallerian stoppar trosreklam Bilden på reklamen spred sig snabbt på internet under tisdagen.Foto: Skärmdump/Instagram

Det var på tisdagseftermiddagen som Metro kunde berätta om att Sturegallerian på Östermalm i Stockholm marknadsför trosor inför fars dag med texten ”Please, please him.”

Reklamen orsakade en störtflod av ilska på nätet.  – De vädrar gamla könsroller, sa Daniel Eskils som publicerade bilden på Instagram.

Nu drar varuhuset tillbaka bilderna. I ett mejl till Metro skriver Sturegallerians marknadskoordinator Maria Jälmestål att hon beklagar att människor blivit upprörda: ” Det är olyckligt om vissa känner sig förolämpade av Sturegallerians fars dag-kampanj. Det är på intet sätt menat att vara sexistiskt, kränkande eller objektifierande. Vi tar givetvis allvarligt på detta och har därför tagit bort de enheter som upprör och ersätter dem med traditionella presenter.”

Syftet med annonserna var att sticka ut i bruset, enligt Maria Jälmestål. ” Vi stod i valet mellan att kommunicera enbart klassiska och mer traditionella presenter till Far, eller att lägga till ett överraskningsmoment som bejakar att mammor ger presenter till sina män. Ett val vi idag ångrar och ber om ursäkt för och därmed dragit tillbaka.”

Dagens Media rapporterar att trosbilderna lett till minst två anmälningar hos Reklamombudsmannen.

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Eriksson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro